Zmiany w zamówieniach publicznych

Inwestycje i inne przedsięwzięcia na terenie Nowego Dworu Maz.

Zmiany w zamówieniach publicznych

Postprzez AGKPROJEKT » 20 Maj 2013, 20:23

Ostatnio widziałem ogłoszenie dotyczące przetargu na dokończenie szkoły na Osiedlu. Po wymaganiach postawionych w SIWZ sądzę, że przyszły wykonawca lekko nie będzie miał, a Urząd Miejski przeznaczył dość sporo dodatkowych pieniędzy na tą inwestycję.
Ostatnio edytowany przez rather, 21 Maj 2013, 20:55, edytowano w sumie 1 raz
Powód: post wydzielony z innego wątku
Awatar użytkownika
AGKPROJEKT
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 12
Rejestracja: 28 Kwi 2013, 20:12
Miejscowość: Nowy Dwór Mazowiecki
Płeć: mężczyzna

Re: Zmiany w zamówieniach publicznych

Postprzez rather » 21 Maj 2013, 21:06

Może napiszesz więcej na temat tych dodatkowych wymagań. Ja znalazłem w Tygodniku Nowodworskim informację, że zmienią się zasady finansowania:
"Miejscy urzędnicy zdecydowali się zmienić zasady finansowania inwestycji, które będą realizowane w przyszłości. Do tej pory dopuszczalna była możliwość rozliczania częściowego, to znaczy, że firma która wygrała przetarg mogła otrzymywać pieniądze w trakcie trwania robót, w zależności od stopnia zaawansowania prac. Teraz przedsiębiorstwo, które wygra przetarg otrzyma całość pieniędzy naraz, ale dopiero po zakończeniu inwestycji."

Nie wiem kto to wymyślił, ale chyba nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji. Taki sposób finansowania oznacza, że wszyscy oferenci doliczą do ceny zamówienia koszt finansowania - czyli de facto kredytu, który będą musieli zaciągnąć na sfinansowanie prac. Oczywiście pod warunkiem, że znajdzie się jeleń, który np. przez dwa lata będzie wywalał pieniądze licząc, że później nie będzie problemów z wypłatą wynagrodzenia. W rezultacie miasto zapłaci więc zdecydowanie drożej za zlecane prace (oczywiście z pieniędzy mieszkańców), bo ryzyko też kosztuje. Nie wiem jaki rezultat chcą w ten sposób osiągnąć urzędnicy - przecież wykonawcę można dyscyplinować innymi metodami, które nie będą dla miasta wiązały się z dodatkowymi kosztami. Ciekawe czy ktoś pofatygował się, żeby uzasadnić ten dziwny pomysł?
A ponadto uważam, że Straż Miejska powinna zostać zlikwidowana!
dietetyk Legionowo
Awatar użytkownika
rather
Administrator
Administrator
 
Posty: 5959
Rejestracja: 01 Paź 2010, 12:10
Miejscowość: Osiedle Młodych
Płeć: mężczyzna

Re: Zmiany w zamówieniach publicznych

Postprzez AGKPROJEKT » 23 Maj 2013, 21:58

Sytuacja ogólnie jest dość złożona. Postaram się przybliżyć kilka faktów.
Pierwsze co najbardziej rzuciło mi się w oczy to, pkt 2. rozdziału III Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) który stwierdza, że "Wykonawca do wyceny wykonania przedmiotu umowy powinien uwzględnić potrzebę wykonywania robót budowlanych całodobowo, ewentualnie w dni wolne od pracy". Po takim zapisie można wnosić, że stawka roboczo-godzinny przyjęta do kosztorysy ofertowego będzie zdecydowanie wyższa, co będzie miało bezpośredni wpływ na ostateczny koszt wykonania przedmiotu zamówienia. Ten punkt skłania mnie jeszcze do jednej refleksji - czy inwestor wierzy w wykonanie zamówienia do dnia 16. sierpnia 2013 roku?
Po drugie, paragraf 8 ust. 2 umowy dołączonej do SIWZ stwierdza, że "Rozliczenie za realizację przedmiotu umowy nastąpi na podstawie faktury końcowej...". Tak jak pisałeś wcześniej rather taka sytuacja ma duży wpływ na to, że przyszły wykonawca musi liczyć się z zamrożeniem sporej części swego kapitału na znaczy czas, czyli istnieje duże prawdopodobieństwo, że wystąpi o kredyt do banku na wykonanie przedmiotu zamówienia. A oczywiście kredyt podniesie koszta wykonania inwestycji.
Po trzecie, w tym samym paragrafie tylko ust. 1 można przeczytać "...za wykonane i odebrane roboty Wykonawca otrzyma wynagrodzenie ustalone na podstawie kosztorysu powykonawczego...". Można się zastanawiać czy zamawiający zna do końca zakres pozostałych prac do wykonania. A dla przyszłego wykonawcy taki zapis znaczy, że inwestycja może wynosić więcej niż początkowo przewidział. A to znaczy, że trzeba być przygotowanym na wykonanie robót innych niż te przedstawione w kosztorysie ofertowym.
Uważam osobiście, że forma płatności w postaci jednej końcowej fortuny jest rozwiązaniem niekorzystnym. Powoduję tylko sztuczny wzrost ceny. Żeby lepiej zabezpieczyć przetarg przed wykonawcami którzy nie posiadają odpowiedniego potencjału i są w sytuacji finansowej trudnej do określenia można poprosić o załączenie do oferty polisy ubezpieczeniowe na kwotę nie mniejszą niż wartość inwestycji.

Ostatnio zacząłem się zastanawiać dlaczego Urząd Miasta znów wybrał firmę ZAMBET na wykonawcę, jeśli ta firma nie popisała się umiejętnościami już przy budowie basenu? Sądzę, że przy przetargu na szkołę na pewno mieli podstawę do odrzucenie oferty firmy ZAMBET.
Awatar użytkownika
AGKPROJEKT
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 12
Rejestracja: 28 Kwi 2013, 20:12
Miejscowość: Nowy Dwór Mazowiecki
Płeć: mężczyzna

Re: Zmiany w zamówieniach publicznych

Postprzez rather » 23 Maj 2013, 23:36

Jesli dobrze rozumiem zapis o platnosci na podstawie kosztorysu powykonawczego, to mozna spokojnie zaoferowac za wykonanie wszystkich prac np. 100zl, bo i tak na koncu dostanie sie kase za to co bedzie w kosztorysie...

O dziwnym uczuciu laczacym urzad miasta i ZAMBET jest chyba gdzies oddzielny watek. Jeszcze do niedawna wydawalo sie, ze Zambet jest nie do ruszenia, ale chyba w koncu nie dalo sie dluzej kryc tego co wyprawiaja.
A ponadto uważam, że Straż Miejska powinna zostać zlikwidowana!
dietetyk Legionowo
Awatar użytkownika
rather
Administrator
Administrator
 
Posty: 5959
Rejestracja: 01 Paź 2010, 12:10
Miejscowość: Osiedle Młodych
Płeć: mężczyzna

Re: Zmiany w zamówieniach publicznych

Postprzez AGKPROJEKT » 24 Maj 2013, 07:36

Teoretycznie tak, oczywiście kwota 100zł jest tutaj przytoczona z przymrużeniem oka, ale może się okazać, że oferta najniższa która wygra w ostatecznym rozrachunku okaże się najdroższa.
Awatar użytkownika
AGKPROJEKT
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 12
Rejestracja: 28 Kwi 2013, 20:12
Miejscowość: Nowy Dwór Mazowiecki
Płeć: mężczyzna

Re: Zmiany w zamówieniach publicznych

Postprzez rather » 24 Maj 2013, 08:40

To ja się pytam: kto wymyślił te dwa nowe warunki? Mówię o rozliczaniu na podstawie kosztorysu powykonawczego i o płatności po zakończeniu inwestycji? Bo wygląda na to, że oba te zapisy działają na niekorzyść inwestora (czyli mieszkańców NDM).
A ponadto uważam, że Straż Miejska powinna zostać zlikwidowana!
dietetyk Legionowo
Awatar użytkownika
rather
Administrator
Administrator
 
Posty: 5959
Rejestracja: 01 Paź 2010, 12:10
Miejscowość: Osiedle Młodych
Płeć: mężczyzna

Re: Zmiany w zamówieniach publicznych

Postprzez midas77 » 24 Maj 2013, 09:18

No pięknie! Zatem w taki "powykonawczy kosztorys" można wrzucić nawet wybudowanie prywatnej willi tegoż wykonawcy! Przecież przykładowo nikt nie będzie liczył ile cegieł zostało użytych do budowy, ile popękało a ile zginęło! Koszt pracy też może być w takim "kosztorysie" nieograniczony.
midas77
Pewny Użytkownik
Pewny Użytkownik
 
Posty: 199
Rejestracja: 16 Wrz 2011, 16:08

Re: Zmiany w zamówieniach publicznych

Postprzez AGKPROJEKT » 25 Maj 2013, 21:04

Rozliczenie na podstawie kosztorysu powykonawczego nie jest do końca złym pomysłem. Oczywiście trzeba się liczyć z tym, że inwestycja wyniesie więcej niż planowano, lecz za to zostanie wykonana należycie i z odpowiednią starannością. Co do wpisu midas77 to willi niestety nie da się pobudować. Każdy kosztorys powykonawczy jest wykonywany na podstawie obmiaru który został sporządzony podczas oficjalnego odbioru robót w którym uczestniczy nadzór inwestorski i kierownik budowy. Obmiar wykorzystuje się do wykonania kosztorysu który sporządzany jest na podstawie Katalogów Nakładów Rzeczowych (KNR) przygotowanych przez Polski Komitet Normalizacyjny, który w katalogach zawarł podstawowe informację o czasie wykonania danej pracy budowlanej i ile należy zużyć na to materiałów. Dodatkowo każda robota która została nie ujęta w kosztorysie przetargowym, a podczas budowy zachodzi potrzeba jaj wykonania, wykonawca ma obowiązek zgłosić taką sytuację do nadzoru inwestorskiego oraz zwrócić się z pytaniem w formie pisemnej czy należy wykonać taką robotę. Nadzór inwestorski w okresie do 5dni roboczy powinien odpowiedzieć czy się zgadza czy nie i wtedy wykonać dodatkowe obmiary ile tej roboty dodatkowej wychodzi i protokólarnej spisać aneks do umowy ile robót dodatkowych i jakiego rodzaju wykonawca wykona. Taka procedura chroni inwestora jak i wykonawcy, bo jeżeli wykonawca bez zgłoszenia do nadzoru wykona roboty dodatkowe może się okazać, że zrobił to za darmo, bo nadzór nie widzi takiej potrzeby. Ale w przypadku kiedy wykonawca zgłosi roboty dodatkowe, ale nadzór się na nie nie zgodzi, a później w czasie eksploatacji budynku wyjdą jakieś wady z tytułu nie wykonania tych robót dodatkowych które zgłosił wykonawca, odpowiedzialność ponosi nadzór. Dam jeszcze nie kwestie do przemyślenia - po pierwsze na nadzór inwestorski także odbywają się przetargi lub są zlecane z wolnej ręki jeśli jej koszt jest mniejszy niż 12 tys. euro (dopuszcza to Ustawa o Zamówieniach Publicznych), a często taki nadzór kwotowo łapie się w takich "widełkach" cenowych i gmina czy starostwo już ma zaprzyjaźnione biuro bądź pojedynczą osobę która taki nadzór poprowadzi. I jeśli okaże się, że w gminie czy starostwie często wygrywa przetarg jedna firma wykonawcza, a nadzór prowadzony jest przez tą samą osobę, to po jakimś czasie wszyscy się znają i można domniemywać, że jakieś dziwne "układy" zaczynają się tworzyć. Po drugie - problemem nie jest wykonanie budynku tanio - problemem jest wykonanie budynku tanio i dobrze. Dlatego też staram się być daleki od komentarzy, że coś zostało wykonane za drogo, bo kiedy kierujemy się najniższymi cenami to może się okazać, że budynek nie zostanie wykonany, tak jak w przypadku budynku szkoły i firmy ZAMBET. I problemem teraz jest to, że chciało się tanio, a teraz ani tanio nie będzie, a budynku nadal nie ma. Trzeba zawsze pamiętać, że terminowo i dobrze wykonana praca kosztuje odpowiednie pieniądze. Ze swojego doświadczenia mogę się domyślać, że firma ZAMBET przy przetargu zaniżyła cenę oferty z sposób zamierzony, myśląc, że uda im się aneksować warunki umowy w trakcie prowadzenia budowy. Prze aneksowanie budowy rozumiem, zwiększenie honorarium za wykonane roboty, argumentując, że zaistniały okoliczności które nie zostały przewidziane w projekcie - czyli należy wykonać roboty dodatkowe.

Rather co do Twojego pytania - takie rozwiązanie dopuszcza ustawa o zamówieniach o zamówieniach publicznych. I powiem tak, wbrew pozorom ten zapis jest bardzo niekorzystny dla inwestora jak i dla wykonawcy. Pamiętajmy, że wykonawca to firma która zatrudnia osoby czyli daje miejsca pracy, jeżeli takie warunki stawia inwestor, to część firm nie może startować do przetargu, a ta część firm która zdołała spełnić wymogi inwestora musi liczyć się z kosztami dodatkowymi tj. kosztami kredytu, a te odbiją się oczywiście na wynagrodzeniu pracowników firmy. Dlatego też trzeba w tych kwestiach być bardzo zrównoważonym.
Awatar użytkownika
AGKPROJEKT
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 12
Rejestracja: 28 Kwi 2013, 20:12
Miejscowość: Nowy Dwór Mazowiecki
Płeć: mężczyzna


Wróć do Inwestycje miejskie

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 6 gości