Wraca sprawa budowy dodatkowego toru do NDM

Inwestycje i inne przedsięwzięcia na terenie Nowego Dworu Maz.

Wraca sprawa budowy dodatkowego toru do NDM

Postprzez k.nowak32 » 04 Gru 2014, 09:45

Pendolino spowolni Koleje Mazowieckie. Nieprzemyślany remont torów


http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,17073713,Pendolino_spowolni_Koleje_Mazowieckie__Nieprzemyslany.html


Przez pociągi Pendolino z Warszawy do Trójmiasta cierpieć będą podróżni Kolei Mazowieckich, bo część składów pojedzie o 10-20 minut dłużej. Przygotowując warty prawie 10 mld zł remont torów, kolejarze mało pamiętali o pociągach lokalnych.
Artykuł otwarty
Prowadzona od 2007 roku modernizacja torów z Warszawy do Trójmiasta z założenia miała znacznie przyśpieszyć przejazd na tej trasie. W PKP Intercity chwalą się, że już od 14 grudnia ze stolicy do Gdańska pociągami Pendolino dojedziemy w 2 godziny 58 minut. Okazuje się jednak, że szybsze pociągi znacznie utrudnią przejazd pociągom podmiejskim Kolei Mazowieckich.

Część z nich będzie musiała stać na stacjach po 10-20 minut, żeby na trasie mogły je wyprzedzić pociągi spółki Intercity, w tym także pendolino. Taki postój przewidziano w rozkładzie, ale może on jeszcze bardziej się przedłużyć, kiedy szybki skład będzie się opóźniał.

Gdzie dłuższe postoje?

Problemy dotkną podróżnych jeżdżących Kolejami Mazowieckimi do Nowego Dworu Mazowieckiego, Ciechanowa, Mławy i Działdowa, a także na lotnisko w Modlinie. Dłuższe postoje będą miały także pociągi jeżdżące w godzinach szczytu. Rekordzistą będzie poranny pociąg z Działdowa (odjazd o 6.50), który aż 23 minuty będzie stał w Ciechanowie. Teraz wsiadając do tego pociągu np. w Mławie, po 1 godzinie 56 minutach dotrzemy do Dworca Gdańskiego. W nowym rozkładzie przejazd zajmie 2 godziny 14 minut. Inny poranny skład do Warszawy z Nasielska (7.57) i Nowego Dworu Mazowieckiego tuż za tą ostatnią stacją stanie na 10 minut.

Wściekać mogą się także podróżni jadący na lotnisko w Modlinie, bo dłuższe postoje w Legionowie czy Nowym Dworze Mazowieckim będzie miało kilka pociągów. W rozkładzie znalazło się łącznie kilkanaście składów, które na trasie będą czekać od ok. 10 do ponad 20 minut.

Tak się w Polsce remontuje tory

Jolanta Maliszewska z biura prasowego Kolei Mazowieckich przyznaje, że składy podmiejskie będą musiały przepuszczać nie tylko pociągi Pendolino (docelowo w nowym rozkładzie do Gdańska będzie ich dziewięć), ale także składy TLK do Olsztyna.

Według ekspertów tego zamieszania nie byłoby, gdyby prowadzoną już ósmy rok przebudowę torów z Warszawy do Gdańska lepiej przygotowano. Przede wszystkim chodzi o zbyt małą liczbę tzw. mijanek na torach. - Niestety, tak się przeprowadza modernizacje torów w Polsce. To już kolejne przykład, kiedy w czasie ciągnących się latami prac przepustowość linii nie tylko nie poprawia się, ale nawet się zmniejsza. Nie pomyślano o tym, żeby zapewnić odpowiednią liczbę miejsc, w których szybsze pociągi mogłyby wyprzedzać składy lokalne i regionalne. Tych ostatnich nie jest zresztą bardzo dużo. Większa liczba mijanek jest konieczna także po to, żeby zapewnić sprawniejszych przejazd w czasie awarii lub opóźnień pociągów. Jeśli pasażer zobaczy, że pociąg zamiast godziny ma jeździć o 20 minut dłużej, to może zrezygnować z kolei i wybrać inny środek transportu - mówi Karol Trammer, redaktor naczelny dwumiesięcznika "Z biegiem szyn".

Inny ekspert z branży kolejowej przyznaje anonimowo, że w przypadku remontu linii do Trójmiasta wybrano zbyt oszczędnościowy wariant. - Projekt modernizacji tej trasy przygotowywano, kiedy kolej w Polsce "zwijała się". Nie przeprowadzono wtedy dobrych konsultacji z przewoźnikami, żeby dowiedzieć się, jaki chcieliby mieć rozkład w przyszłości. Oprócz większej liczby mijanek być może przydałoby się przedłużyć trzeci tor z Legionowa do Nowego Dworu Mazowieckiego. To znacznie usprawniłoby ruch aglomeracyjny na tej trasie - dodaje.

Rzecznik PKP: Remont dobrze przygotowany

Mirosław Siemieniec, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, która zleca remonty torów, a także koordynuje tworzenie rozkładu jazdy: - Priorytet mają szybkie pociągi. Planowy postój jednego składu pozwala często dobrze zorganizować przejazd kilku innych. Często różni przewoźnicy chcą zaś jeździć o tej samej godzinie. Czasem postój składu wynika też z propozycji przewoźnika, który zamierza utrzymać kursowanie pociągów według określonego cyklu.

Rzecznik upiera się, że remont linii został dobrze przygotowany: - Przed modernizacją wykonano analizy, które określały potrzeby przewoźników. Dążymy do tego, żeby infrastruktura torowa nie była ani ograniczona, ani przewymiarowana, bo to wiąże się z kosztami utrzymania. Dodaje, że budowa dodatkowego toru czy mijanki to duże koszty, bo często trzeba także wykupić grunty.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jest na to szansa, bo rusza ogromny projekt modernizacji WWK (Warszawskiego Węzła Kolejowego), który zakłada nie tylko przebudowę torów w samej Warszawie ale także dobudowę torów na liniach aglomeracyjnych.

Ruch na linii zatka się całkiem jak Pendolino zacznie jeździć co godzinę, a pociągi lotnisko do Modlina zaczną jeździć z planowaną częstotliwością co 30 minut.

Potrzebne jest tylko zainteresowanie władz miasta/ powiatu tą sprawą i możliwe jak najszersze nagłośnienie sprawy!
k.nowak32
Maxi Użytkownik
Maxi Użytkownik
 
Posty: 690
Rejestracja: 21 Lut 2011, 09:51

Re: Wraca sprawa budowy dodatkowego toru do NDM

Postprzez shad0w99 » 04 Gru 2014, 19:10

Już widzę ten trzeci tor. Niestety obawiam się, że szybciej przerobią trasę Warszawa Gdańsk na autostradę (albo chociaż ciągłą ekspresówkę) niż zbudują ten trzeci tor. :(
shad0w99
Aktywny Użytkownik
Aktywny Użytkownik
 
Posty: 149
Rejestracja: 10 Lis 2011, 09:17

Re: Wraca sprawa budowy dodatkowego toru do NDM

Postprzez k.nowak32 » 05 Gru 2014, 07:36

Ale rezerwa terenu jest specjalnie na to, zresztą prawdopodobnie z tego powodu kolej nie chciała miastu przekazać terenu przy ulicy Sportowej na parking, bo w planach jest budowa tego toru. Więc niech się nie tłumaczą koniecznością wykupu gruntów!
Teraz jest szansa, bo modernizacja WWK to ogromne przedsięwzięcie, jeden z wariantów mówi o rozbudowie linie do czterech torów na odcinku od Pragi do Legionowa.
k.nowak32
Maxi Użytkownik
Maxi Użytkownik
 
Posty: 690
Rejestracja: 21 Lut 2011, 09:51

Re: Wraca sprawa budowy dodatkowego toru do NDM

Postprzez KGrid » 05 Gru 2014, 11:06

3 tory do NDM bez gruntownej przebudowy stacji nic nie dadzą. Poza tym, mając lotnisko "pod nosem" puszczanie pociągów kończących bieg w NDM to bezsens. 3 tory powinny sięgnąć Modlina, ale to już dużo zabawy z mostami. Trzeba powiedzieć wprost, przy modernizacji E65 miasto nie upominało się o dodatkową krawędź peronową w NDM, to i mamy efekty, tak pociąg oczekiwałby przy peronie. Pomijam fakt braku możliwości krzyżowania pociągów, bo zabrakło jednego trapezu czy to w NDM czy to w Modlinie, wtedy można by się krzyżować jakoś w peronach. . .

Pendolino i tak się u nas w okolicy nie zatrzymuje, a w PLK wracają plany budowy obejścia NDM i Modlina, czyli linii Warszawa Choszczówka - Nasielsk przez Skrzeszew (mniej więcej śladem starej linii kolejowej). To by odciążyło naszą linie ze wszystkich ICP. Trzeci tor to zabawa, którą można połączyć z budową Modlin-Płock.

Ogólnie, potrzeba jest, kolejna szansa na rozbudowę również, Pytanie czy miasto będzie miało na tyle chęci i siłę przebicia, by przeforsować aż takie zmiany?
Powyższy wpis jest poglądem prywatnym. Nie może być on przypisywany do żadnych organizacji czy inicjatyw, chyba że w tekście podano inaczej.
KGrid
Pewny Użytkownik
Pewny Użytkownik
 
Posty: 169
Rejestracja: 15 Wrz 2012, 13:08

Re: Wraca sprawa budowy dodatkowego toru do NDM

Postprzez k.nowak32 » 13 Gru 2014, 22:23

Jeszcze jeden artykuł w temacie:
http://www.rynek-kolejowy.pl/55049/km_m ... edzen.html

– Dostosowaliśmy swój rozkład do pociągów dalekobieżnych na tyle, na ile było to możliwe – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Jolanta Maliszewska z Kolei Mazowieckich, odnosząc się do problemu wyprzedzania pociągów KM przez składy PKP Intercity na linii Warszawa – Działdowo.

Kilka dni temu w mediach warszawskich i mazowieckich rozpętała się burza, iż uruchomienie pociągów Pendolino (i, w związku z tym, znaczące zwiększenie liczby pociągów PKP IC na linii działdowskiej) znacząco opóźni pociągi Kolei Mazowieckich. Aby wyjaśnić sprawę, „Rynek Kolejowy” przeprowadził szczegółową analizę nowego rozkładu na tej trasie. Wyszło z niej, że w nowym rozkładzie w sumie w przypadku 12 pociągów KM na linii działdowskiej nastąpi wyprzedzanie przez pociągi PKP IC (nie tylko przez Pendolino, ale także m.in. przez składy TLK kursujące w relacji do i z Olsztyna).
Najdłuższy czas oczekiwania będzie miał miejsce w przypadku porannego pociągu Działdowo – Warszawa, który będzie stać w Ciechanowie 23 minuty (w godz. 7.30-7.53). Pozostałe pociągi oczekiwać będą na wyprzedzanie od 8 do 12 minut (w jednym przypadku czas oczekiwania wyniesie 15 minut).

KM: Mamy niewielki wpływ na rozkład jazdy
Jolanta Maliszewska z Kolei Mazowieckich potwierdziła wcześniejsze informacje „Rynku Kolejowego”, że 23-minutowy postój w Ciechanowie wynika z faktu, że pociąg ten ma za zadanie dowóz dzieci i młodzieży do szkoły w Ciechanowie na godz. 8. – Od 14 grudnia odwołany jest pociąg Pendolino, który miał przejeżdżać przez Ciechanów ok. godz. 7.36 [jego tymczasowe odwołanie wynika z faktu opóźnionych odbiorów składów Pendolino; PKP IC zapowiadają jednak, że chcą wdrożyć pełny rozkład najpóźniej w ramach pierwszej korekty rozkładu, w marcu 2015 r. – red], ale dla uniknięcia niepotrzebnego zamieszania nie chcieliśmy już zmieniać pociągu KM i planować jego przyjazdu do Ciechanowa na godz. 7.43, bo mogłaby to być zbyt późna pora na dowóz do szkoły – mówi Jolanta Maliszewska.
Dość istotnym, niewygodnym dla podróżnych mankamentem może być fakt, że wyprzedzanie pociągów KM przez IC w Nowym Dworze Mazowieckim nie będzie się odbywać przy krawędzi peronowej. Tory do wyprzedzania znajdują się kilkaset metrów od peronów, patrząc w kierunku Warszawy. W Nowym Dworze wyprzedzane będą 4 pociągi, a czas ich oczekiwania wynosić będzie ok. 8 minut. Jolanta Maliszewska informuje, że wyprzedzanie poza krawędzią peronową następować będzie tylko w Nowym Dworze.
– Jeśli chodzi o skalę wyprzedzeń, to optymalnym rozwiązaniem dla KM byłaby sytuacja, gdybyśmy jeździli na tej linii sami lub z SKM, która na odcinku Warszawa – Legionowo uzupełniałaby naszą ofertę. Niestety, jest to nierealne. Mamy nadzieję, że w przyszłym rozkładzie jazdy wyprzedzeń będzie mniej. Mamy na nie niezbyt duży wpływ, a ze swojej strony dostosowaliśmy swój rozkład do pociągów dalekobieżnych na tyle, na ile było to możliwe – dodaje Jolanta Maliszewska.
Może będzie lepiej, ale raczej będzie gorzej
Niestety, od redakcji dodamy, że szansa na to, że skala wyprzedzeni zmniejszy się, jest niewielka. Raczej, co sygnalizujemy od dawna, problem ten będzie narastał. W perspektywie lat 2006-13 liczba pasażerów KM wzrosła z 42 do 62 mln osób (+48%), a łączna liczba pasażerów na Mazowszu (licząc łącznie KM, SKM i WKD) – z 52 do 92 mln osób (+77%). Naturalnie trudno podejrzewać, że progresja w kolejnych latach będzie identyczna. Ale równocześnie nie sposób nie zauważyć, że zjawisko suburbanizacji zatacza coraz szersze kręgi – aglomeracja stołeczna rozrasta się już także poza gminy położone najbliżej Warszawy, bo w tych ostatnich często brakuje już wolnych gruntów pod nowe budownictwo. Oznacza to, że tak jak w ostatnich latach w zjawisku suburbanizacji silnie uczestniczyło Legionowo czy np. gminy Jabłonna, Wieliszew bądź Nieporęt, tak należy się spodziewać, że w kolejnych latach zwiększy się w tym zjawisku udział gmin Nowy Dwór Mazowiecki czy Pomiechówek.
A jeśli tak będzie, to potwierdzą się nasze redakcyjne wnioski, że na tym odcinku potrzebne są nowe odcinki torów szlakowych – czwarty tor na odcinku do Legionowa/Chotomowa i trzeci tor co najmniej na odcinku do Nowego Dworu
.
Więcej na temat zjawiska suburbanizacji i stojących w związku z tym wyzwań przed transportem publicznym można przeczytać w Białej Księdze Mobilności, dokumencie powstałym z inicjatywy Stowarzyszenia Transportu Publicznego, stworzonego m.in. przez ekspertów ZDG TOR, dziennikarzy "Rynku Kolejowego" i przedstawicieli świata nauki.
k.nowak32
Maxi Użytkownik
Maxi Użytkownik
 
Posty: 690
Rejestracja: 21 Lut 2011, 09:51

Re: Wraca sprawa budowy dodatkowego toru do NDM

Postprzez Heimat » 22 Gru 2014, 11:22

KGrid napisał(a):Pendolino i tak się u nas w okolicy nie zatrzymuje, a w PLK wracają plany budowy obejścia NDM i Modlina, czyli linii Warszawa Choszczówka - Nasielsk przez Skrzeszew (mniej więcej śladem starej linii kolejowej). To by odciążyło naszą linie ze wszystkich ICP.

Image
Awatar użytkownika
Heimat
NVD Maniak
NVD Maniak
 
Posty: 1113
Rejestracja: 26 Gru 2011, 12:08
Miejscowość: נובידבור
Płeć: mężczyzna

Re: Wraca sprawa budowy dodatkowego toru do NDM

Postprzez mich8 » 22 Gru 2014, 12:22

Dobrze, że mamy lotnisko, ponieważ jeśli wypaliłby ten skrót, to większość pociągów omijałaby szerokim łukiem nasze wesołe miasto.
mich8
Pewny Użytkownik
Pewny Użytkownik
 
Posty: 189
Rejestracja: 19 Lut 2013, 00:20
Miejscowość: NDMaz
Płeć: mężczyzna

Re: Wraca sprawa budowy dodatkowego toru do NDM

Postprzez k.nowak32 » 23 Gru 2014, 09:53

Mapka jest niedokładna. Jedyna możliwa ścieżka na odejście nowej linii to okolice Warszawy Choszczówki. Czyli linia omijałaby też Legionowo sporym łukiem.
Jak najbardziej popieram - wszystkie pociągi szybkie (EIC i Pendolino pojechałyby skrótem), moze część TLK, a na naszej linii w końcu Koleje Mazowieckie mogłyby zwiększyć liczbę składów i nie trzeba by było co chwila przepuszczać szybkiego pociągu... Udałoby się ułozyć rozkład regularny, np. odjazdy z Warszawy o XX:00, XX:20, XX:40. A nie tak jak teraz przypadkowo wciska się pociągi podmiejskie w wolne miejsca między szybkie...
Regionalne pociągi Kolei Mazowieckich nie jechałyby nowym skrótem bo omijałyby Legionowo, Nowy Dwór z lotniskiem, Pomiechówek i Nasielsk, czyli stacje, które generują zdecydowaną większość całego ruchu pasażerów na linii.
k.nowak32
Maxi Użytkownik
Maxi Użytkownik
 
Posty: 690
Rejestracja: 21 Lut 2011, 09:51


Wróć do Inwestycje miejskie

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 6 gości

cron