Most wiślany do remontu???

Inwestycje i inne przedsięwzięcia na terenie Nowego Dworu Maz.

Re: Most wiślany do remontu???

Postprzez rather » 19 Lut 2013, 18:04

Rzeczywiście - z tyły jest jeszcze jedna nitka - dopiero teraz to zauważyłem :). Masz rację - tam są dwie linie na dwóch oddzielnych kratownicach.
A ponadto uważam, że Straż Miejska powinna zostać zlikwidowana!
dietetyk Legionowo
Awatar użytkownika
rather
Administrator
Administrator
 
Posty: 5959
Rejestracja: 01 Paź 2010, 12:10
Miejscowość: Osiedle Młodych
Płeć: mężczyzna

Re: Most wiślany do remontu???

Postprzez aron.eczek » 20 Lut 2013, 08:58

odgrzebię post kaloNDM
ImageZauważcie fakt, że tory kolejki wąskotorowej od I fortu biegną również w stronę Twierdzy Modlin - Brama Zakroczymska.
Od lat miałem swoją teorię, że trasa kolejki wąskotorowej przebiegała pod samą Twierdzą Modlin.

ta mapa jest polskim przedrukiem niemieckie mapy z 1916
znajdźmy skan pierwotnej mapy. lub podobnej. na mapywig, jest zestaw map niemieckich z 1915 w skali 1:100tyś.
Image
i na linii od fortu I widać napis im frieden ohne oberbau
co można tłumaczyć jako "w czasie pokoju bez górnej części" cokolwiek by to znaczyło.
ale dodając kontekst.. że jest to mapa. oznaczona jako linia kolejowa (wąskotorowa), że na terenie twierdzy, można to interpretować jako miejsce na tory bez właściwego torowiska, bez ułożonego toru.
w okolice fortu II na mapie dochodzi linia jednotorowa, która zamienia się w wąskotorową z powyższym napisem. raczej bym się skłaniał, że była to podbudowa linii normalnotorowej (czy też szerokotorowej wg naszych standardów), a samych torów nie było.
o tym że nie był to tor wąski mogą świadczyć łuki, oraz długi tor wyciągowy w stronę fortu I. dla torów wąskich rozjazd w kierunku bramy zakroczymskiej nie musiałby się znajdować 500 metrów od końca toru wyciągowego. stacje wąskotorowe mają ledwo ponad 100 metrów i zaraz jest rozjazd.
dlatego nie bardzo zgadzam się z twierdzeniem że funkcjonowała kolej wąskotorowa, forteczna na terenie twierdzy.
aron.eczek
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 10
Rejestracja: 19 Lut 2013, 13:13
Płeć: mężczyzna

Re: Most wiślany do remontu???

Postprzez aron.eczek » 20 Lut 2013, 09:15

rather napisał(a):Rzeczywiście - z tyły jest jeszcze jedna nitka - dopiero teraz to zauważyłem :). Masz rację - tam są dwie linie na dwóch oddzielnych kratownicach.

przyglądając się zdjęciom widać inne szczegóły
na tym zdjęciu:
http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/82339:1/
widać że konstrukcja kratownicy w głębi różni się od kratownicy nasuwanego mostu.
znowu pasuje to do linii koło Tczewa.
łącznik Górki - Zajączkowo Tczewskie został zbudowany w 1911 jako linia jednotorowa.
natomiast drugą nitkę dobudowano w 1928 roku i zdjęcia mogą być właśnie z tej budowy, co by tłumaczyło inną konstrukcję kratownic.
obecnie kratownice na tych mostach są inne, ale może to być efekt zniszczeń wojennych czy też pierwotne mosty pojechały za ural i rdzewieją gdzieś na "martwej drodze" http://www.panoramio.com/photo/8464780?source=wapi&referrer=kh.google.com
http://www.panoramio.com/photo/13798239?source=wapi&referrer=kh.google.com

linia była elektryfikowana pod koniec lat 60-tych i wtedy mogli też położyć nowe kratownice zwłaszcza że jedna z nich miała już prawie 60 lat
aron.eczek
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 10
Rejestracja: 19 Lut 2013, 13:13
Płeć: mężczyzna

Re: Most wiślany do remontu???

Postprzez aron.eczek » 26 Lut 2013, 15:40

przedstawiłem sprawę na forum Tczewa i zwróciłem się z prośba czy ktoś mógłby zrobić zdjęcia rzeczonych wiaduktów.
o to rezultat:
Image
kratownice wiaduktu są inne, ale o tym pisałem wyżej.
zgadza się kąt torów oraz kształt środkowego filaru.
podobna jest szerokość rzeczki/kanałku, a dodatkowo za mostami widać na prawym brzegu nabrzeże betonowe.
zbyt duże podobieństwo topografii terenu aby twierdzić że nie jest to ten sam wiadukt. mała też szansa aby znaleźć inny na terenie kraju który miałby równie dużo cech wspólnych.

to byłoby na tyle małego śledztwa na temat wiaduktu kolejki wąskotorowej w Modlinie
aron.eczek
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 10
Rejestracja: 19 Lut 2013, 13:13
Płeć: mężczyzna

Re: Most wiślany do remontu???

Postprzez KaloNDM » 01 Mar 2013, 18:44

Czosnowiak napisał(a):Małe sprostowanie. Do Stoczni Modlin i pod spichlerz dojeżdżała kolej normalnotorowa, a nie wąskotorówka. Bocznica odchodziła od głównej linii kolejowej w okolicy wiaduktu prowadzącego do mostu na Wiśle (Piłsudskiego)

Twoje sprostowanie obalone. 8-)
Do stacji na terenie jednostki w Kazuniu (tam gdzie stoi wagon pociągu pancernego) dochodziła kolej normalnotorowa.
Od stacji pod spichlerz wąskotorowa.
Poczytaj opracowania na ten temat.
Dołączam fotografię z kolekcji Pana Jerzego Gizińskiego, która przedstawia żołnierzy-pionierów na wagonikach kolejki wąskotorowej, w stronę spichlerza.
Zdjęcie zostało zrobione 03.08.1928 roku, podczas manewrów saperskich w Kazuniu.
(fotka nr 1 i 1a)

Czosnowiak napisał(a):Co do torów widocznych na zdjęciu z otwarcia mostu im. Piłsudskiego, to są to na pewno tory tymczasowe na czas budowy. Leżą one bezpośrednio na bruku bardzo blisko przęseł mostu więc nic konkretnego poza kolebami i wózkami tamtędy nie mogło przejechać.

Niestety.
Nie są to tory tymczasowe.
W Modlinie Twierdzy była sieć torów kolejki wąskotorowej oraz kolejka gospodarcza licząca około 17 km po twierdzy i między fortami.
Torowiska te można było szybko rozłożyć jak i zdemontować.

Czosnowiak napisał(a):Co do stałego połączenia koleją wąskotorową Modlina i Składnicy Uzbrojenia w Palmirach, to nie spotkałem się z żadnymi materiałami które by to potwierdzały. Opis, że zaraz po wybuchu wojny saperzy ułożyli taką linię jest jak najbardziej prawdopodobny ale potwierdza też, że na stałe takiego połączenia wcześniej nie było.

Jakbyś poczytał moje posty od początku, to wiedziałbyś, że nie jestem historykiem z wykształcenia, tylko amatorem, który cały czas poznaje i bada lokalną historię na własną rękę.
Cały czas piszesz nie podając źródeł.
Jak widzisz staram się. Podałem link do Batalionu Silnikowego.
Mało tego, twierdzisz, że nie spotkałeś się z zapisami, a nawet nie zadałeś sobie trudu, aby zajrzeć do materiałów opisujących ten batalion.

Czosnowiak napisał(a):Skąd informacja, że "... po II Wojnie Światowej w planach było puszczenie torowiska środkiem mostu. Miała tędy przebiegać trasa kolejowa przez Palmiry"?

Mój dziadek był mistrzem budowlanym, nadzorującym prace przy odbudowie zniszczonego podczas działań II wojny, Mostu Piłsudskiego.
Takie były pierwsze plany. Środkiem mostu miało przebiegać torowisko.

Czosnowiak napisał(a):Znowu sprostowanie. NIGDY nie było stałej linii kolejowej zarówno normalno jak i wąskotorowej pomiędzy Palmirami a Kazuniem czy Modlinem, tym samym nie przebiegała ona obok fortów w Dębinie i Czeczotkach. Notabene w tym czasie forty te były ruiną. Zostały wysadzone w 1915 roku przez wycofujące się wojska rosyjskie i nie miały żadnego znaczenia militarnego. Wklejona mapa z 1924 nie jest żadnym dowodem na jej istnienie, może co najwyżej przedstawiać koncepcję budowy - planowany przebieg trasy kolei ale nie jest odzwierciedleniem stanu faktycznego.

Dowód… Masz na to dowód?
Sprostowanie obalone. 8-)
Wytłumacz mi, co miałoby na celu zaznaczać przebieg trasy kolejki wąskotorowej, która nie istnieje?
Poza tym jest to mapa wojskowa.
Nie napisałem, że fort V, czy fort VI w okresie II RP tętnił pełnią życia. Oczywiście, że zostały wysadzone w 1915 roku.. ale..
w okresie II RP forty VII i VIII pełniły funkcje militarne ponieważ szkolono tam kazuńskich saperów.
Były tam obozy letnie. Na forcie VIII stał pomnik z popiersiem Piłsudskiego (zapoznaj się z historią kazuńskiego pomnika)
Piszesz też o trasie wojskowej kolejki wąskotorowej w Palmirach.
Dysponuję mapami wojskowymi, na których jest dokładne rozmieszczenie trasy tej kolejki, łącznie z magazynami amunicji.
Pytanie... Czy w sieci jest dostępna ta mapa?
Odpowiedź... Nie

Czosnowiak napisał(a):To nie jest zdjęcie wiaduktu kolejowego w NDM. Nie będę opisywał dlaczego. Zainteresowanych odsyłam na torowisko pod istniejący wiadukt, a sami się o tym przekonają.
KaloNDM na jakiej podstawie twierdzisz, że wiadukt ze zdjęcia, to wiadukt kolejowy? Ja tam ani torów ani kolejki nie widzę.

Nigdy nie napisałem, że jest to zdjęcie wiaduktu w NDM.
Wiem jak wygląda w chwili obecnej ale bladego pojęcia nie mam jak wyglądał w okresie II RP.
Jakbyś przeczytał dokładnie moje posty, wiedziałbyś, że moja dyskusja z tk28, to zastanawianie się nad zdjęciami NAC.
Tzn. czy jest to wiadukt kolejowy w NDM.

aron.eczek napisał(a):ja się nie zgadzam.
bardzo, bardzo rzadko budowano skrzyżowania torów wąskich i szerokich na dwóch poziomach. Normą były skrzyżowania na jednym poziomie.
Do tego tory wąskotorowe miały charakter tymczasowy, więc budowanie dla nich konstrukcji betonowej nie ma sensu. Nie istnieją (w Polsce) dwutorowe linie waskotorowe a ten wiadukt jest podwójny. Moim zdaniem góra prowadzi linia kolejowa, dwutorowa.
i zdjęcie nie jest z okolic Modlina.

Przeczytaj odpowiedź wyżej, kierowaną do Czosnowiaka :) tym bardziej, że wcześniej napisałem:

KaloNDM napisał(a):Zwróciłeś uwagę na dwie fotografie?
Nie przypominają Tobie wiaduktu? Właśnie..
Zobacz na skan fotki, którą ja posiadam:

Image

Co widać? Hmm.. widziałeś w NDM tory kolejowe, nad którymi przebiegają tory kolejowe? :D
Wdług mnie, to właśnie wiadukt na kolejkę wąskotorową do Twierdzy Modlin, która przejeźdżała przez Most Piłsudkiego, a druga nitka, to wiadukt na pojazdy.
Widać, że podpory oraz wybetonowane ściany nie są już pierwszej młodości.
Zobacz że pod wiaduktem przebiegają dwie nitki torów kolejowych.
Poza tym na jednej fotce NAC, za wiaduktem widać łuk, a w tle budynki.
Moim zdaniem, ten po prawej stronie to domek i działka gdzie w czasach PRL-u była hodowla lisów.


Na zakończenie odniosę się jeszcze do zapisu aron.eczka ponieważ napisał:

aron.eczek napisał(a):dlatego nie bardzo zgadzam się z twierdzeniem że funkcjonowała kolej wąskotorowa, forteczna na terenie twierdzy.

No to się zdziwisz kochany :) zobacz fotografie z kolekcji osoby prywatnej, która nie chciała, aby jej nazwisko pojawiło się na forum.

Pierwsza fotka przedstawia pogrzeb sapera. Została zrobiona 11.09.1934 roku.
Kondukt pogrzebowy przemieszcza się ulicą Chrzanowskiego, skręca do Bramy Ledóchowskiego w kierunku cmentarza.
Widzisz tory? 8-)
(fotka nr 2, 2a i 2b)

Druga fotka przedstawia prawdopodobnie żołnierzy Batalionu Silnikowego.
Zdjęcie zostało zrobione w latach 30-tych pod Wieżą Białą. U góry widać płot forteczny i okienko od przejścia,
tzw. „ucho igielne” dzisiaj zamurowane. Widzisz tory? 8-)
(fotka nr 3 i 3a)

Poza tym zapoznaj się z cytatem z zeszytu zatytułowanego „Batalion Silnikowy”:


„..utworzono 25.03.1920r. w strukturze batalionu zapasowego 1 pułku wojsk kolejowych ,,kompanię zapasową mechaniczną''.
W ramach ćwiczeń kompania wykonywała wiele prac użytkowych.
Między innymi pododdział uruchamiał kolejkę wąskotorową w Obszarze Warownym Wilno, w składnicy amunicyjnej w Palmirach i na terenie Modlina.
Kwatery kompani mieściły się w okrągłej reducie.
Proces reorganizacji kompanii silnikowej w samodzielną jednostkę został zakończony 10.01.1930r.
Powstał Batalion Silnikowy z miejscem postoju w Modlinie.
26.10.1938r. oddział uruchomił motorowy wózek osobowy kolejki wąskotorowej.
Trasa wózka wiodła od miejsca postoju baonu - Reduta nr.5 (Dehn) ulicami Kilińskiego, Traugutta, Gen. Szylinga, przekopem do wiaduktu nad stacją kolejową.
W celu pokrycia kosztów eksploatacji ustalono opłaty za przejazd w wysokości; oficerowie i osoby cywilne posiadające
stałe przepustki - 20 groszy, podoficerowie zawodowi i nadterminowi-15gr, szeregowcy i dzieci w wieku szkolnym - 10gr.
Abonament miesięczny dla pracowników cywilnych i dzieci wynosił 2,50 zł.
Wózek miał 8 przystanków:
1- przy reducie nr V 2-na ul. Gen. Bema, 3-na ul. Gen. Chrzanowskiego koło kuźni 1 pac.
4-przy skrzyżowaniu ulic Gen. Szylinga i Traugutta 5-koło bramy płk. Szulca,
6-przy parku Centrum Wyszkolenia Broni Pancernych 7- w przekopie Gen. Szylinga 8- wiadukt nad stacją kolejową Modlin.

Odjazdy z Reduty nr V odbywały się codziennie w godzinach: 5:50, 7:55, 14:10, 16:20 zaś ze stacji kolejowej Modlin
w godzinach: 7.00, 8:55, 15:30, 17:23
Była też kolejka gospodarcza licząca około 17 km po terenie Twierdzy i między Fortami..."
Załączniki
1.jpg
1. Zdjęcie zostało zrobione 03.08.1928 roku, podczas manewrów saperskich w Kazuniu.
1.jpg (57.65 KiB) Obejrzany 23525 razy
1a.jpg
1a. Zdjęcie zostało zrobione 03.08.1928 roku, podczas manewrów saperskich w Kazuniu.
1a.jpg (77.28 KiB) Obejrzany 23525 razy
2.jpg
2. Zdjęcie przedstawia pogrzeb sapera. Została zrobiona 11.09.1934 roku.
2.jpg (85.02 KiB) Obejrzany 23525 razy
2a.jpg
2a. Rewers zdjęcia przedstawiającej pogrzeb sapera. Została zrobiona 11.09.1934 roku.
2a.jpg (58.22 KiB) Obejrzany 23525 razy
2b.jpg
2b. Zdjęcie przedstawia pogrzeb sapera. Została zrobiona 11.09.1934 roku.
2b.jpg (67.25 KiB) Obejrzany 23525 razy
3.jpg
3. Zdjęcie zostało zrobione w latach 30-tych pod Wieżą Białą.
3.jpg (65.88 KiB) Obejrzany 23525 razy
3a.jpg
3a. Zdjęcie zostało zrobione w latach 30-tych pod Wieżą Białą.
3a.jpg (54.91 KiB) Obejrzany 23525 razy
You take the blue pill, the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill, you stay in Wonderland and I’ll show you how deep the rabbit hole goes. http://pl-pl.facebook.com/KaloNDM1972/
Awatar użytkownika
KaloNDM
Moderator historii
Moderator historii
 
Posty: 1387
Rejestracja: 29 Lip 2011, 07:55
Miejscowość: Nowy Dwór Mazowiecki
Płeć: mężczyzna

Re: Most wiślany do remontu???

Postprzez aron.eczek » 02 Mar 2013, 16:34

Rzecz jest w tym że nie wypowiedziałem całej myśli i pozwoliłem sobie na pewien skrót myślowy.
swego czasu starałem się zebrać informacje o kolejcie z Warszawy do Palmir i po prostu nie trafiłem, na informację że była to kolejka wąskotorowa.
również układ torów w punkcie styku (dw Gdański), oraz profil łuków nie wskazuje na wąskotorowość tej kolejki.
i dokonałem skrótu myślowego, na temat podłączenia do z Palmir do Modlina

a reszta?
muszę wyjść więc na szybko:
kolej Warszawa dw. Kijowski. - Gdańsk od zawsze była w rozstawie 1435.
i teraz co znaczy "wąskotorowy"? czy nie jest to zwrot powtarzany przez ludzi mieszkających przytej linii w zaborze rosyjskim, skoro rozstaw "normalny" to dla władzy był rozstaw kolei rosyjskiej i z tego punktu widzenia linia do Gdańska jest wąskotorowa i wszystkie bocznice od niej. Nie dyskutuje z kolejką gospodarczą, ale zupełnie nie rozumiem, po co dla 500 metrów do spichlerza budować jeszcze węższy tor i utrzymywać tabor, bo zespół kilku wagoników widocznych na jednym zdjęć raczej wyklucza trakcję konną.
podobne wątpliwości co jest "wąskie" a co "normalne" dotyczy historii kolejki z Wawra przez Marki, Nieporęt do Zegrza. Niby wąskotorowa, a jednak wiele wskazuje że wąskotorowa z rosyjskiego punktu widzenia czyli normalnotorowa.

A ustalenia co do wiaduktu wysłałem do NAC i opis dla tych kilku zdjęć zostanie zmieniony.
aron.eczek
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 10
Rejestracja: 19 Lut 2013, 13:13
Płeć: mężczyzna

Re: Most wiślany do remontu???

Postprzez Czosnowiak » 02 Mar 2013, 19:06

Widzę, że temat się rozwinął.

Gratuluję aron.eczek rozwiązania zagadki wiaduktu. Tak się powinno właściwie postępować. Wątpliwości powinno się wyjaśniać poszukując wiedzy m.in na innych forach. Dla mnie sprawa zdjęcia wiaduktu od samego początku była oczywista.

Po prostu, wiaduktu za mostem Piłsudskiego nad torami kolejowymi przed wojną NIE BYŁO. Był zwykły naziemny przejazd kolejowy.

Dziwię się ( nie po raz pierwszy ), że forumowy moderator historii KaloNDM tego nie wie i brnie w jakieś dziwne interpretacje błędnie podpisanego zdjęcia. Najgorsze jest to, że z tych właśnie interpretacji robi dogmat, a pisząc w trybie twierdzącym wprowadza w błąd forumowiczów.

Na pytanie które zapewne padnie o dowód na moje twierdzenie, odpowiem, że żadnego wiaduktu nie widać na zdjęciach lotniczych, a szczególnie na załączonym zdjęciu. Słusznie zauważył to już wcześniej tk28 ale został zakrzyczany przez Kalo. Ponadto w książce Danuty Koral "Wydziedziczeni : saga rodziny Nolkenów i Chaneckich", autorka opisuje sytuację jak już w czasie okupacji jeżdżąc z Kazunia do Nowego Dworu na przejeździe kolejowym "tam gdzie teraz jest wiadukt" podawała jeńcom pracującym na torach chleb. Polecam tę książkę miłośnikom historii NDM gdyż zawiera wiele ciekawych informacji z okresu międzywojennego i okupacji.

Co do reszty spraw odnośnie kolei, map itp. odpowiem koledze KaloNDM w tygodniu jak będę miał więcej czasu.
Załączniki
NDM Modlin 1939.jpg
NDM Modlin 1939.jpg (167.66 KiB) Obejrzany 23476 razy
Czosnowiak
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 6
Rejestracja: 19 Lis 2012, 18:35
Płeć: mężczyzna

Re: Most wiślany do remontu???

Postprzez rather » 02 Mar 2013, 20:29

Bycie moderatorem nie oznacza, ze jest sie nieomylnym. Chcialbym zeby pelnienie tej funkcji czynilo mnie wyrocznia w niektorych sprawach (dyskusja bylaby z mojego punktu widzenia latwiejsza ;)), ale tak niestety nie jest :(. Wiec nie ma sensu wymagac od KaloNDM nieomylnosci z racji pelnionej funkcji.
A ponadto uważam, że Straż Miejska powinna zostać zlikwidowana!
dietetyk Legionowo
Awatar użytkownika
rather
Administrator
Administrator
 
Posty: 5959
Rejestracja: 01 Paź 2010, 12:10
Miejscowość: Osiedle Młodych
Płeć: mężczyzna

Re: Most wiślany do remontu???

Postprzez KaloNDM » 03 Mar 2013, 12:23

@Czosnowiak
Muszę przyznać Tobie rację! Przed wojną NIE BYŁO wiaduktu kolejowego… :shock:
Wiele razy analizowałem zdjęcia lotnicze, które posiadam lecz bardziej moją uwagę przykuwało miasto,
a przede wszystkim dzielnica w której mieszkam, Nowodworzanka.

To właśnie zdjęcie, które zalinkowałeś, wprowadzało mnie w błąd.
Kiedyś znalazłem je w internecie i kilka razy, dość długo je przeglądałem ponieważ wydawało mi się, że widać na nim stojącą jeszcze synagogę.
To co dla Ciebie jest oczywiste na tej fotografii, mnie zbijało z tropu.
Dlaczego? Już wyjaśniam.
Jest zrobione pod kątem i widać na nim nasyp toru kolejowego oraz nasyp drogi Modlin-Warszawa.
Zauważ, że nasyp toru kolejowego jest praktycznie na tej samej wysokości, natomiast nasyp drogi unosi się w kierunku torów kolejowych.
(Zdjęcie nr 1 i 2)

Było dla mnie rzeczą oczywistą, że skoro się unosi ku górze, to w wiadomym celu... aby dołem mógł przejechać pociąg.
Tym bardziej, że przed wojną transport zazwyczaj odbywał się konno, więc pochyły zakręt miał sens.
Jakoś nie mogłem sobie wyobrazić konia ciągnącego wóz pod stromą górę, która zaczyna się tuż za przejazdem kolejowym w stronę Mostu Piłsudskiego.

Czytałem książkę „Wydziedziczeni: saga rodziny Nolkenów i Chaneckich” kilka lat temu.
Opisany przejazd kolejowy w Nowym Dworze Mazowieckim po wojnie, był w jednym miejscu.
Na dzisiejszej ulicy Generała Thomme. Było to skrzyżowanie dróg Modlin / Kazuń i Nowy Dwór Mazowiecki / Stocznia.
Według mnie, to właśnie ten przejazd kolejowy był opisany w tej książce.
Tym bardziej wydawało mi się, że nielogiczne byłoby aby zaraz za tym przejazdem kolejowym, był następny (miejsce w którym stoi wiadukt)
Oliwy do ognia dolewał fakt, że w swoich zbiorach mam skan zdjęcia z kolekcji rodzinnej Państwa Nowak, które jest opisane „Nowy Dwór 1949”
(Zdjęcie nr 3 i 4)

Wiadomo, że ten odcinek drogi z odbudowanym Mostem Piłsudkiego, nowym wiaduktem oraz najazdem na Most Pancera, do użytku był oddany w 1952 roku.
Skoro był motocyklista na łuku tej drogi 3 lata wcześniej, logiczne jest to, że myślałem, że jest to stan sprzed okupacji.

Wszystko zmieniło się w dniu dzisiejszym 8-)
Po Twoim wpisie, wybrałem się na rekonesans, i… szok!
Do dnia dzisiejszego zachowały się łuki dawnego zakrętu, które są o wiele niżej jak obecny nasyp w kierunku wiaduktu.
(Zdjęcia nr 5, 6, 7, 8, 9, 10)

Trasa nie biegła jak teraz – na wprost w kierunku Mostu Pancera – tylko lekko zakręcała pod nieistniejący już przejazd kolejowy na Stocznię.
Tym bardziej w przekonaniu utwierdzało mnie zdjęcie lotnicze z 1940 roku, na którym tory kolejowe „znikają” pod jasną nitką drogi Modlin / Warszawa.
(Zdjęcia nr 11, 12)

Ze swoimi spostrzeżeniami udałem się do mojego sąsiada, który urodził się w 1923 roku i zapytałem jak wyglądał wiadukt nad torami w kierunku Mostu Piłsudskiego.
Popatrzył na mnie dziwnie i powiedział:
„Przed wojną nie było wiaduktu. Był przejazd kolejowy od którego odchodziła bocznica kolejowa w stronę Stoczni.
Na skrzyżowaniu była budka dróżnika, który podnosił rogatki ale przejazd, na którym był największy ruch, to ten drugi.. jakieś 100 metrów dalej..”

Na zakończenie.
Czosnowiak. Nie myl forum z portalem historycznym, na którym podaje się już sprawdzone i udokumentowane fakty historyczne.
Jak sama nazwa wskazuje… jest to form dyskusyjne i po to zostało założone 8-)

Nie pozostaje mi nic innego jak podziękować Tobie, za zmotywowanie mnie do działania.
Mam nadzieję, że wyjaśnimy wspólnie jeszcze kilka lub kilkanaście spraw.
:D :D :D
Załączniki
1 - Powiększenie zdjęcia z 1939.jpg
1 - Powiększenie zdjęcia 1939
1 - Powiększenie zdjęcia z 1939.jpg (24.19 KiB) Obejrzany 23423 razy
2 - Szkic na powiększonym zdjęciu.jpg
2 - Szkic na powiększonym zdjęciu
2 - Szkic na powiększonym zdjęciu.jpg (34.97 KiB) Obejrzany 23423 razy
3 - Widok z wiaduktu w stronę Modlina 1949.jpg
3 - Widok z wiaduktu w stronę Modlina - 1949 - zdjęcie z kolekcji Państwa Nowak
3 - Widok z wiaduktu w stronę Modlina 1949.jpg (52.66 KiB) Obejrzany 23423 razy
4 - Powiększenie. Znak drogowy 1949.jpg
4 - Powiekszenie. Znak drogowy
4 - Powiększenie. Znak drogowy 1949.jpg (39.16 KiB) Obejrzany 23423 razy
5- Były przejazd.jpg
5 - Były przejazd
5- Były przejazd.jpg (84.26 KiB) Obejrzany 23423 razy
6 - Były przejazd.jpg
6 - Były przejazd
6 - Były przejazd.jpg (67.17 KiB) Obejrzany 23423 razy
7 - widok z byłego przejazdu kolejowego na wiadukt.jpg
7 - Widok z byłego przejazdu kolejowego na wiadukt
7 - widok z byłego przejazdu kolejowego na wiadukt.jpg (74.08 KiB) Obejrzany 23423 razy
8 - Łuk dawniejszej  drogi - widok z góry.jpg
8 - Łuk dawniejszej grogi - widok z góry
8 - Łuk dawniejszej drogi - widok z góry.jpg (136.37 KiB) Obejrzany 23423 razy
9 - Nasyp byłej drogi.jpg
9 - Nasyp byłej drogi
9 - Nasyp byłej drogi.jpg (121.4 KiB) Obejrzany 23423 razy
10 - Nasyp byłej drogi.jpg
10 - Nasyp byłej drogi
10 - Nasyp byłej drogi.jpg (122.93 KiB) Obejrzany 23423 razy
11 - zdjęcie drogi 1940.JPG
11 - Zdjęcie drogi 1940 (zdjęcie Luftwaffe)
11 - zdjęcie drogi 1940.JPG (67.27 KiB) Obejrzany 23423 razy
12 - zdjęcie wiaduktu 2013.JPG
12 - Zdjęcie wiaduktu 2013 (zdjęcie Google Maps)
12 - zdjęcie wiaduktu 2013.JPG (101.51 KiB) Obejrzany 23423 razy
You take the blue pill, the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill, you stay in Wonderland and I’ll show you how deep the rabbit hole goes. http://pl-pl.facebook.com/KaloNDM1972/
Awatar użytkownika
KaloNDM
Moderator historii
Moderator historii
 
Posty: 1387
Rejestracja: 29 Lip 2011, 07:55
Miejscowość: Nowy Dwór Mazowiecki
Płeć: mężczyzna

Re: Most wiślany do remontu???

Postprzez aron.eczek » 04 Mar 2013, 09:24

Wytłumacz mi, co miałoby na celu zaznaczać przebieg trasy kolejki wąskotorowej, która nie istnieje?
Poza tym jest to mapa wojskowa.

Jaki jest sens zaznaczania linii nie istniejących to ja nie wiem.
Wiem natomiast że jest powszechną praktyką zaznaczanie takich linii
http://maps.geoportal.gov.pl/webclient/default.aspx?crs=EPSG%3A2180&bbox=648489.5781250001,688797.9296875,662977.0781250001,694760.4296875&variant=RASTER
Kętrzyn.
na zachód zaznaczona jest nieistniejąca linia do Lidzbarka przez Reszel, a na południe od Ketrzyna wąskotorówka na Ryn i Mrągowo.
po co zaznaczają? można zgadywać, że jest to działanie którego celem jest informowanie o potencjale terenu, że jest nasyp i można odtworzyć linię na potrzeby wojskowe. drobny szkopuł jest w tym że to są mapy "głównego geodety kraju" a nie "sztabu generalnego". Ale w tamtych czasach wszystko się przeplatało i było "ściśle tajne" albo "poufne"

faktem jest że tory na moście wiślanym jako kolejka na czas budowy są nie logiczne, bo przecież most jest już ukończony i właśnie jest uroczyście otwierany. A to że tory nie są trwale związane z podłożem, lecz ułożone na warstwie piasku lub drobnego tłucznia, wskazuje na tymczasowy charakter linii.

zwróć uwagę że w miejscach gdzie tory wąskotorowe miały stały charakter, czyli w moim mniemaniu nie były feldbahnem, tylko koleją przemysłową, buraczaną, czy coś w tym stylu, to związano tory z nawierzchnią na stałe.
Most w Szczucinie
Image
Most jest drewniany, ale późniejsza stalowa konstrukcja również ma tory stale związane z jezdnią.
Image
Image
dlatego pewne wątpliwości budzi brak takiego rozwiązania na moście w im. Piłsudskiego. może świadczyć to o tymczasowym charakterze linii.
czy ona dotrwała do 39 roku

Jeśli chodzi o opis na zdjęciu, to jak widać na przykładzie wiaduktu w Tczewie, średnio można na nich polegać. Pani z NAC napisała mi, że wprowadzając zdjęcia właśnie bazują na oryginalnym opisie na rewersie zdjęć i zdjęcia które zamieszczałeś były opisane jako Modlin.
Dlatego jest pewien problem z tym zdjęcie z manewrów w Kazuniu.
dodatkowo można by zastanowić się czy linia po której jedą wagony motorowe z żołnierzami ma charakter stały. gdyż widać tuż obok niej wykop z którego mogła być brana ziemia na podbudowę toru.
Widać wystającą warstwę trawy przykrytą ziemią (lub piachem patrząc na dosyć jasny kolor nasypu) na której położono tory.
zasypana trawa nie obumarła. jest widoczna wyraźna krawędź rowu. boki rowu nie zaczęły obrastać trawą, oraz sam nasyp nie obrósł trawą. Czyli zdjęcie co najwyżej potwierdza że na czas manewrów saperskich batalion silnikowy budował linie wąskotorowe.
Nie stoi to w żaden sposób w sprzeczności z tezą że do spichrza dochodziła linia normalnotorowa.
aron.eczek
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 10
Rejestracja: 19 Lut 2013, 13:13
Płeć: mężczyzna

Re: Most wiślany do remontu???

Postprzez aron.eczek » 04 Mar 2013, 09:59

znalazłem na forum o kolejkach wąskotorowych.
http://750mm.pl/index.php?topic=2338.0
aron.eczek
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 10
Rejestracja: 19 Lut 2013, 13:13
Płeć: mężczyzna

Re: Most wiślany do remontu???

Postprzez JesioMałoc » 16 Sty 2015, 20:00

Stary temat: Kolejka z Palmir do Kazunia.

Miałem okazję w rozmowie z rodowitym mieszkańcem Jesionki - E.W. usłyszeć jego relację o istniejącej kolejce z Palmir do Kazunia. Był wtedy chłopcem, ale dobrze pamięta jej kursowanie (nawet codzienne) i moment jej demontażu przez Niemców w czasie okupacji.
Linia kolejki przebiegała od Kaliszek , Adamówek, Łosią Wólkę (dziś to ul. Kampinowska), przecinała w Augustówku główną drogę wsi Małocice-Jesionka (dziś skrzyżowanie ul.Prostej -Wojska Polskiego) i biegła dalej na północ do fortu VI (Małocice) po prawej stronie dzisiejszej ul.Nowej. Dalej od Fortu VI linia przeciągnieta była aż do Kazunia.
E.W. pamięta ją jako kolejkę wąskotorową z szynami na drewnianych podkładach, obsługiwaną przez mały parowóz. Zapamiętał zwłaszcza częste sytuacje, gdy skład musiał się zatrzymywać przy przecinaniu drogi w Małocicach-Jesionce. Ta piaszczysta wtedy droga używana przez mieszkańców wsi powodowała, że maszynista musiał zatrzymywać skład i usuwać naniesiony piach. Nie pamięta dokładnie roku demontażu torowiska przez Niemców, a jedynie że było to letnią porą i demontowano wyrywając całe odcinki szyn z pokładami.
JesioMałoc
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 1
Rejestracja: 15 Sty 2015, 13:22
Płeć: mężczyzna

Re: Most wiślany do remontu???

Postprzez mich8 » 17 Sty 2015, 09:55

Ciekawe czy demontaż był dla samej idei zniszczenia, czy kolejka była przeniesiona w inne miejsce. Ale raczej wszystko zostało zniszczone...
mich8
Pewny Użytkownik
Pewny Użytkownik
 
Posty: 189
Rejestracja: 19 Lut 2013, 00:20
Miejscowość: NDMaz
Płeć: mężczyzna

Poprzednia

Wróć do Inwestycje miejskie

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 11 gości