rather napisał(a):@KaloNDM możesz zapytać o tę sprawę w urzędzie na zasadzie dostępu do informacji publicznej.......
OK..
rather napisał(a):Wracając do mostu - przed zbudowaniem wałów prześwit pod mostem był znacznie niższy - widać to po pozostałościach dawnej wartowni po stronie Kazunia. Nie wiem czy podniesiono go przy okazji budowy wałów, czy podczas odbudowy przyszłe obwałowanie zostało uwzględnione w projekcie. Tak czy inaczej zmiana kształtu koryta wymusiła zwiększenie prześwitu.
Ciekawe jak wąskotorówka jeździła po moście narwianym? Były już wtedy też tory kolejowe?
To nie wartownia.
Na moście przed wjazdami stały wieżyce, które po wojnie zostały rozebrane - pozostały po nich tylko prostokąty,
które są po lewej stronie wjazdów na most - to właśnie na tych wieżycach były tablice z nazwą mostu.
Most nie był podniesiony.. a na pewno nie był podczas odbudowy.
Po moście narwianym - Pancera - jeździła zwykła kolej - wąskotorówka dojeżdżała do stoczni Modlin przez Most Piłsudskiego.
Następnie torowisko miała od Fortu Ostrołęka - teren obecnej statcji PKP w Modlinie i mieszalni kruszywa - do II fortu w Pomiechówku, a stamtąd do I fortu w Zakroczymiu.
Widać to na mapie z 1922 roku.
Zauważcie fakt, że tory kolejki wąskotorowej od I fortu biegną również w stronę Twierdzy Modlin - Brama Zakroczymska.
Od lat miałem swoją teorię, że trasa kolejki wąskotorowej przebiegała pod samą Twierdzą Modlin.
Jest wiele zeznań świadków, że podczas kampanii wrześniowej, pociąg pancerny "Śmierć" wjeżdżał pod skarpę
na wysokości stacji PKP Modlin - fort Ostrołęka - i znikał pod ziemią.
Dopiero niedawno przeczytałem w książce Piotra Oleńczaka "Twierdza modlin" coś, co utwierdziło mnie w przekonaniu:
"..Jest to tzw. Brama Kolejowa.
Przekop w wale został wykonany w latach 30. właśnie na polecenie gen. Szylinga po to, aby poprowadzić tamtędy kolejkę wąskotorową.Jej trasa wiodła od dworca w Modlinie , przez przekop w wale, dalej ulicami Ledóchowskiego, Chrzanowskiego, przez Bramę Zakroczymską do Fortu I w Zakroczymiu.."
Wiem.. wiem.. zaraz ktoś mi napisze że to kampania wrześniowa 1939, cytuję:
"..Od 4 września plutony pracowały przy budowie kolejki wąskotorowej z twierdzy modlińskiej do Kazunia, gdzie miano włączyć się w sieć międzyfrontowych linii wąskotorowych dochodzących do Palmir. Położono w ramach tych plac tory na mostach drogowych na Bugonarwi i Wiśle.."
"..Wieczorem 3 września wszystkie plutony rozpoczęły budowę linii wąskotorowej relacji Modlin - rejon Kazunia,
którą miano transportować amunicję ze składów w Palmirach do Modlina. W dniach 4-5 września udało się podłączyć już do wewnętrznej sieci wąskotorowej w składnicy w Palmirach.."
Źródło:
http://www.weu1918-1939.pl/saperzy/poja ... 00_mm.htmlI że nie ma dowodu na to, że trasa kolejki wąskotorowej biegła do samych Palmir w okresie międzywojennym.
Oto skan mapy z 1924 roku - moje zbiory prywatne - na którym dokładnie widać trasę kolejki.
Zdjęcie 1
Zdjęcie 2
Zauważcie że trasa kolejki przebiega obok fortu V w Dębinie, przez fort VI w Czeczotkach.
Kto był tam i widział je na własne oczy, ten wie jak ogromne są tam kaponiery.
tk28 napisał(a):Na wiki jest takie zdanie przy F. Pancerze:
"W l. 1825-1826 kierował budową zwodzonego, drewnianego mostu przez Narew między twierdzą Modlin a Kępą Szwedzką". Wygląda na to, że jeszcze przed mostem drucianym zbudowanym w 1836 był drewniany, zwodzony.
Może KaloNDM coś wie na ten temat
Mostów drewnianych między Wyspą Szwedzką i Twierdzą Modlin było wiele.
Dziwne.. sama data idealnie pasuje do budowy mostu drewnianego, który biegł między Bramą Poniatowskiego,
a Bramą Dąbrowskiego których budowy zakończono W 1837 roku.
Do obydwu prowadził drewniany most, położony na kamiennych filarach.
Filary mostu prowadzące do Bramy Poniatowskiego zostały rozebrane,
a filary prowadzące do drugiej bramy: Bramy Dąbrowskiego, zachowały się do dziś.
Zdjęcie:
Jestem w posiadaniu map Twierdzy Modlin z różnych okresów.
Oczywiście zamieszczę tylko fragmenty - zbiór prywatny, pozyskany z archiwum w Berlinie.
Pierwsza mapa jest z roku 1810, a więc z lat, w których Napoleon zaczął budowę Twierdzy.
Zdjęcie:
No i?
Jak wrażenia?
Nie ma spichlerza, a mosty są tylko dwa
I na pewno nie jest to most "Druciany" Singelsa
Nie ma mostu przez Narew na wyskości obecnej Wieży Michajłowskiej,
ani mostu przez Wisłę na wysokości Stoczni Modlin.
Następna mapa jest z roku 1826.
Hmm.. a więc z lat, w których Pancer rozpoczął budowę mostu drewnianego.
Zdjęcie:
I co widzimy? Mosty są w tym samym miejscu i brak jest nowych.
Rozbudowała się za to fortyfikacja, w miejscu, gdzie obecnie znajduje się
Stocznia Modlin.
No i następna mapa.
Rok 1882, a a więc czasy światności Twierdzy Modlin, sześć lat
przed wielką powodzią, która zniszczyła Most Singelsa.
Zdjęcie:
Widzimy już spichlerz, dwie przeprawy przez Narew - Most Singelsa i Most Pancera - tory kolejowe
ale brak jest przeprawy przez Wisłę.
No i na sam koniec.
Rok 1915 i drewniana przeprawa przez Narew, która znajdowała się w połowie
drogi między wieżą ciśnień i spichlerzem. Na zdjęciu widać chrakterystyczne załamanie koszarowca.
Zdjęcie:
I też nie jest to most zwodzony.
P.S.
Mapy które posiadam, obejmują również miasto Nowy Dwór Mazowiecki