Strona 1 z 2

Historia mostu Pancera nad Narwią

PostWysłany: 05 Wrz 2013, 14:40
przez Cez
Hej, hej, szukam informacji na temat historii mostu Pancera nad rzeką Narew w Nowym Dworze Mazowieckim.

Zainteresował mnie ten most w trakcie analizy dziejów Mostów Tczewskich. W trakcie badań udało się mi ustalić, że w okresie powojennym pewne elementy mostu w Tczewie wymontowano i zastąpiono nowymi, a te wymontowane posłużyły w 1973 roku do budowy jednotorowego mostu kolejowego nad Narwią. Most w Modlinie składał się nie tylko z elementów z Tczewa, ale i z Malborka. W lokalnych publikacjach konstrukcje te nazywamy przęsłami ESTB – jest to stara, brytyjska składana kratownica z okresu II wojny światowej. Niestety nie wiem ile ESTB wzięto z Tczewa a ile z Malborka w celu zbudowania mostu w Modlinie. Wiem, że od kilku lat stoi w tym miejscu zupełnie nowy most, a poprzedni został zdemontowany. Co się z nim stało, gdzie części zmagazynowano lub zezłomowano?

W związku z powyższym chciałbym także poznać zarys dziejów mostu Pancera, który składa się obecnie z dwóch części – mostu drogowo-kolejowego, który jest zarządzany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz znajdujący się tuż obok most kolejowy zarządzany przez PKP PLK. Przeszukiwałem Internet, ale znalazłem jedynie informacje, że most w tym miejscu znajdował się od połowy XIX wieku >> http://fotopolska.eu/Nowy_Dwor_Mazowiec ... ncera.html

Nic więcej nie wiem, a chętnie się dowiem jakie konkretnie konstrukcje stały nad Narwią w ciągu ostatnich 150 lat. Domyślam się, że część została zniszczona podczas drugiej wojny światowej.

Czy macie jakieś informacje na ten temat? Przydałoby się ustalić chronologię tego mostu. Co i kiedy stało. Czy dysponujecie zdjęciami tego mostu z XIX wieku i późniejszymi? Czy zdjęcie będące tłem Waszego profilu na FB to właśnie chyba fragment ESTB z lat 1973-2009? >> https://sphotos-b-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 5237_n.jpg

Re: Historia mostu Pancera nad Narwią

PostWysłany: 05 Wrz 2013, 14:54
przez rather
Zdjecie przedstawia most przedwojenny, latwo to rozpoznac po widocznym w tle budynku spichlerza, ktory zniszczono po wojnie...

Re: Historia mostu Pancera nad Narwią

PostWysłany: 05 Wrz 2013, 16:10
przez Cez
Aha, dlatego przyda mi sie kalendarium jakie konkretnie konstrukcje stały w jakim czasie w tym miejscu. Czy uda sie wspolnymi siłami odtworzyc tę historię? :) Ten most przedwojenny od kiedy stał do kiedy? Było cos jeszcze przed nim? Poproszę o wiecej informacji :)

Jak wspomniałem wiem tyle:

1973-2009 - most jednotorowy ESTB z czesci mostu tczewskiego i malborskiego, obok niego stoi w tym czasie most jednotorowy drogowo-kolejowy, ale kiedy on powstał konkretnie? I co było przed nim. Wiem tez, ze od 2009 roku postawiono nowy jednotorowy most kolejowy w miejsce ESTB, które chyba zezłomowano.

Re: Historia mostu Pancera nad Narwią

PostWysłany: 05 Wrz 2013, 16:56
przez rather
Most przed rozbiórką w 2009 jest na zdjęciu poniżej (mojego autorstwa :oops: ) Nie wiem czy formalnie to są dwa mosty, bo mają wspólne filary - dla mnie to zawsze była jedna przeprawa, ale może formalnie należy traktować ją jak dwa niezależne mosty. Po rozbiórce w 2009 most chyba został zezłomowany - mam wrażenie, że podczas demontażu po prostu pocięto go palnikami i opuszczono na barki, które cumowały na Narwi.

Na zdjęciu widać zachodnią (tą od strony spichlerza i ujścia Narwi do Wisły) nitkę mostu kolejowego. Za nią jest widoczna trochę niższa kratownica, po której biegnie tor wschodni - ponad tą kratownicą poprowadzona jest przeprawa drogowa. Most można oczywiście podziwiać na Google Street View http://goo.gl/maps/P7h7X

Image

Re: Historia mostu Pancera nad Narwią

PostWysłany: 05 Wrz 2013, 17:01
przez Cez
Byłem w sierpniu w Nowym Dworze i zwiedzałem Twierdzę Modlin, dotarłem do Spichlerza cudem brzegiem Narwi ;) i zrobiłem sobie pamiątkowe zdjęcia na tle mostu, który kiedyś był mostem składających się z tczewskich części ;) Szkoda, że spóźniłem się kilka lat. Niemniej twierdza, spichlerz i mosty piękne!

Re: Historia mostu Pancera nad Narwią

PostWysłany: 05 Wrz 2013, 17:06
przez rather
Most był bardzo fajny - nitowany i taki trochę oldskulowy. Z inżynierskiego punktu widzenia - podobny do mostu wiślanego, na którym zachowało się jedno przęsło wykonane przy użyciu nitów. Mam nadzieję, że most wiślany widziałeś? http://www.fotomosty.pl/mosty/pokaz/74/ ... azowieckim

Re: Historia mostu Pancera nad Narwią

PostWysłany: 05 Wrz 2013, 17:34
przez tk28
Na temat mostu Pancera ogólnie nie ma zbyt wielu informacji. Powstał w 1877 w ramach budowy linii kolejowej nr 9. Nawierzchnia jezdni była drewniana a pociągi jeździły po nim wahadłowo. Wysadzany był w czasie I i II wojny światowej, lata PRL do czasu dostawienia drugiej nitki mostu pochodzącego z Malborka też nie są do końca znane. Prawdopodobnie do tego czasu stał naprawiony most przedwojenny. Dobudowana nitka zachodnia mostu została całkowicie wymieniona w 2010 roku a wschodnia nitka z jezdnią pochodząca z Tczewa została wyremontowana. Co się stało z wymienionym mostem z Malborka to nie wiem ale może PKP udzieli odpowiedzi na to pytanie.

Most widoczny na profilu FB to nie jest ten most. Był to most saperski zbudowany ok. 1928 roku, znajdował się na nim tor kolejowy prowadzący z terenu stoczni do cytadeli twierdzy. Kiedy został rozebrany to nie wiem ale ten most był tymczasowy do dyspozycji wojska. Tu inne zdjęcia tego mostu saperskiego: Link, Link, Link.

Jeśli chodzi o inne mosty w tym rejonie to w latach 1836-1888 istniał jeszcze most Singelsa zwany Drucianym Link, znajdował się przy samym spichlerzu, uległ zniszczeniu podczas cofania się kry z Wisły do Narwi i nie został już odbudowany ponieważ istniał już wtedy most Pancera.

@ Rather most Pancera mimo, że ma dwie różne nitki to jest jeden most i należy go traktować jako jeden.

Re: Historia mostu Pancera nad Narwią

PostWysłany: 05 Wrz 2013, 18:18
przez Cez
Most Pancera jest jeden, ale ma dwóch roznych włascicieli ;)

wschodnia nitka z jezdnią pochodząca z Tczewa została wyremontowana.


Z Tczewa wschodnia nitka? Z moich informacji wynika, ze most zdemontowany w 2009 roku, zwany ESTB, składał się z czesci z ESTB malborskiego i tczewskiego. A ESTB to chyba zachodni most?

http://gf-mosty.pl/25_Modlin

Most nad Wisłą widziałem, świetny :)

Re: Historia mostu Pancera nad Narwią

PostWysłany: 05 Wrz 2013, 19:16
przez tk28
Tak słyszałem od znajomego w czasie demontażu mostu ale też mi się wydaje, że to ta zachodnia nitka to ESTB a ta wschodnia to jest identyczna jak ta wysadzona w czasie wojny. Więc może ta wschodnia to jest ta przedwojenna konstrukcja. Tak jak pisałem mało jest informacji na temat tego mostu.
Z archiwalnych zdjęć można wywnioskować, że most ten przed I wojną światową miał inną konstrukcję od tego z czasów dwudziestolecia międzywojennego.

Image

A tu z końca XIX wieku:

2.jpg
2.jpg (71.82 KiB) Obejrzany 9896 razy

Re: Historia mostu Pancera nad Narwią

PostWysłany: 05 Wrz 2013, 20:50
przez Cez
Czy most na tym zdjęciu z okresu dwudziestolecia, to ta sama konstrukcja co dzisiejsza wschodnia czesc?

Zachodnia czesc na 100% składała się z ESTB z Malborka i Tczewa łącznie ;)

Re: Historia mostu Pancera nad Narwią

PostWysłany: 05 Wrz 2013, 21:13
przez tk28
Cez napisał(a):Czy most na tym zdjęciu z okresu dwudziestolecia, to ta sama konstrukcja co dzisiejsza wschodnia czesc?

Wygląda na to, że to ta sama konstrukcja a na pewno taka sama. Być może po części wymieniona po zniszczeniach ale na tych zdjęciach wygląda tak samo: Link i Link.

Re: Historia mostu Pancera nad Narwią

PostWysłany: 05 Wrz 2013, 21:23
przez Cez
Ok, to z tego co tu napisaliscie mi sie układa taka chronologia:

- od 1877 roku do I wojny swiatowej był taki most >> download/file.php?id=1817
- od I do II wojny światowej był taki jak obecnie w częsci wschodniej.
- po II wojnie go odbudowano. Miał jeden tor i w 1973 roku dobudowano obok zachodni most ESTB - w efekcie mamy do dziś 2 tory.
- okolo 2009-2010 - wymiana ESTB na nową konstrukcję.

Czyli ten most był przez długie, długie lata jednotorowy hmm... Nic dziwnego, ze w ostatnich latach były opoznienia na trasie Wawa-Gdynia skoro drugi tor w czasie budowy nowej zachodniej częsci nie istniał ;)

Re: Historia mostu Pancera nad Narwią

PostWysłany: 05 Wrz 2013, 21:32
przez rather
Opoznienia byly wynikiem przebudowy calej linii. Poza mostem wymieniano.tory, budowano wiadukty, tunele itp.

Re: Historia mostu Pancera nad Narwią

PostWysłany: 05 Wrz 2013, 21:34
przez Cez
Wiem, wiem ;) I nadal ta modernizacja trwa... ale zlikwidowanie na tym odcinku drugiego toru pewnie jeszcze bardziej komplikowało ten problem, to miałem na mysli.

Re: Historia mostu Pancera nad Narwią

PostWysłany: 06 Wrz 2013, 07:55
przez Cez
Czy dysponujecie moze starymi mapami, na ktorych byłby zaznaczony ten omawiany most Pancera oraz jeszcze te inne nad Narwią, most saperski oraz Singelsa?
Plus dodatkowo gdyby ktos umiał zaznaczyc połozenie saperskiego i Singelsa "na oko" na współczesnej mapie np widok z satelity google maps, to byłbym wdzieczny :)

http://fotopolska.eu/279367,foto.html?o=b50166 >> tutaj widze fragment tego XIX wiecznego mostu

http://fotopolska.eu/106890,foto.html?o=b50166 >> jak rozumieć tę kładkę drogową po lewej? Niemcy ją zbudowali jako most tymczasowy po zniszczeniu właściwego mostu? Wiadomo kto konkretnie podczas I i II wojny wysadzał ten most? Niemcy, Polacy, Rosjanie? W trakcie czy po wojnie?