Cmentarze i groby wojenne w powiecie nowodworskim

Dla wszystkich zainteresowanych historią naszego miasta. Znajdziesz tutaj wiele ciekawych informacji, rozmowy, zdjęcia...

Moderator: KaloNDM

Re: Cmentarze i groby wojenne w powiecie nowodworskim

Postprzez Yogi » 15 Maj 2013, 20:46

Kalo,mogiły pilotów,por Szopniewskiego i chor.Rudnickiego widać na pierwszym ze zdjęć grobów,które zamieściłeś w swoim wpisie z 13.05. Są to 5 i 6 grób od lewej.Pierwszy jest grób ppor.Soszyńskiego,drugi państwa Karwowskich,trzeci chor.Gottwalda.czwarty p.Baranieckich,piąty jest grób por.Rudnickiego,szósty por.Szopniewskiego.Tak jak już pisałem,są to obecnie grobowce rodzinne.Pierwotnie obaj piloci spoczywali w pojedynczych grobach;w latach pózniejszych pochowano tam także członków ich rodzin.Ten drugi grób ze śmigłem też spróbuję odszukać,chyba pamiętam lokalizację.
Yogi
 

Re: Cmentarze i groby wojenne w powiecie nowodworskim

Postprzez KaloNDM » 16 Maj 2013, 12:37

krzymen napisał(a):Jeszcze jedno – kilka lat temu, gdzieś w Internecie, kłócono się jak wyglądał kiedyś ten pomnik. Był krzyż, czy go nie było … Rozwiązanie zagadki jest na zdjęciu, które pokazał nam KaloNDM.

Dzięki Krzymen za wyczerpujące info :)
Pomnik różni się podstawą i tym, że kiedyś zamiast krzyża miał kulę... tylko...
Co jest wyrzeźbione na tej kuli? Krzyż? :?:

P.S.

Zdjęcia wyślę Tobie do końca tygodnia. Jeszcze jedno.
Udało mi się zrobić zoom krzyża na cmentarzu fortecznym Twierdzy Modlin.
Widać na nim datę 1939 oraz nazwisko.
Załączniki
zoom1.jpg
zoom1.jpg (789.73 KiB) Obejrzany 8916 razy
zoom2.jpg
zoom2.jpg (296.4 KiB) Obejrzany 8916 razy
zoom3.jpg
zoom3.jpg (243.18 KiB) Obejrzany 8916 razy
TW1.jpg
TW1.jpg (172.54 KiB) Obejrzany 8916 razy
"...You take the blue pill, the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill, you stay in Wonderland and I’ll show you how deep the rabbit hole goes..." http://www.youtube.com/user/KaloNDM
Awatar użytkownika
KaloNDM
Moderator historii
Moderator historii
 
Posty: 1376
Rejestracja: 29 Lip 2011, 07:55
Miejscowość: Nowy Dwór Mazowiecki
Płeć: mężczyzna

Re: Cmentarze i groby wojenne w powiecie nowodworskim

Postprzez krzymen » 16 Maj 2013, 14:14

Heimat i Yogi – Sprawdziłem w książce Polskie lotnictwo wojskowe 1945-2010. Rozwój, organizacja, katastrofy lotnicze (2011). Jest tam opisana katastrofa por. pil. Stefana Szopniewskiego na lotnisku Okęcie. Zginął wraz z nawigatorem 11.08.1953 r. O Rudnickim nie ma nawet słowa. Nie ma go w indeksie osobowym na końcu tej publikacji. Wygląda na to, że niektórych lotników pominięto, bo szukałem jeszcze dwóch innych pilotów i nie znalazłem … a książka obejmuje okres 1945-2010.


KaloNDM napisał(a):Co jest wyrzeźbione na tej kuli? Krzyż?

Moim zdaniem krzyż Virtuti Militari.
KaloNDM napisał(a):Udało mi się zrobić zoom krzyża na cmentarzu fortecznym Twierdzy Modlin.
Widać na nim datę 1939 oraz nazwisko.

Widać też Hakenkreuz! Ten Eduard Dubuyf nie figuruje na tablicach ustawionych w kwaterze niemieckiej w Modlinie! Infanterie Regiment 663 był sformowany w Modlinie w marcu 1940 r. Później jego pododdziały użyto chyba do pilnowania jeńców wojennych.
krzymen
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 49
Rejestracja: 18 Maj 2012, 19:14

Re: Cmentarze i groby wojenne w powiecie nowodworskim

Postprzez Yogi » 16 Maj 2013, 22:03

No,sam widzisz krzymen@.A ja zamieszczam zdjęcia gróbów chorążego Władysława Rudnickiego i porucznika Stefana Szopniewskiego.
Jak widać,są to groby rodzinne.Kiedyś były to pojedyncze mogiły.
Kalo Szukałem także tego drugiego grobu ze śmigłem,ale nie znalazłem.Pamiętam gdzie powinien być,ale niestety nie zapamiętałem jak się nazywał ów pilot.Być może rodzina zmieniła pomnik na nowy,lub grób zlikwidowano,nie wiem.
Załączniki
000_1336.JPG
000_1336.JPG (344.66 KiB) Obejrzany 8889 razy
000_1335.JPG
000_1335.JPG (344.47 KiB) Obejrzany 8889 razy
000_1334.JPG
000_1334.JPG (337.31 KiB) Obejrzany 8889 razy
000_1333.JPG
000_1333.JPG (324.16 KiB) Obejrzany 8889 razy
Yogi
 

Re: Cmentarze i groby wojenne w powiecie nowodworskim

Postprzez Heimat » 17 Maj 2013, 01:37

Zapomniałem, że stopień chorążego w LWP był najniższym stopniem oficerskim do 1957 roku i dlatego nieopatrznie "awansowałem" śp. pilota Rudnickiego. Przepraszam za pomyłkę.
‹^›_‹(•_•)›_‹^›
Awatar użytkownika
Heimat
NVD Maniak
NVD Maniak
 
Posty: 1099
Rejestracja: 26 Gru 2011, 12:08
Miejscowość: נובידבור
Płeć: mężczyzna

Re: Cmentarze i groby wojenne w powiecie nowodworskim

Postprzez KaloNDM » 19 Maj 2013, 13:58

krzymen napisał(a):Widać też Hakenkreuz! Ten Eduard Dubuyf nie figuruje na tablicach ustawionych w kwaterze niemieckiej w Modlinie! Infanterie Regiment 663 był sformowany w Modlinie w marcu 1940 r. Później jego pododdziały użyto chyba do pilnowania jeńców wojennych.

Nie bardzo rozumiem... skoro Infanterie Regiment 663 był utworzony na początku 1940 roku, to dlaczego na krzyżu jest data 1939?

Z tym cmentarzem w Modlinie, to w ogóle dziwna sprawa jest...
Nie wiem czy słyszałeś o tym, co działo się podczas jego remontu przez jedną fundację...
Generalnie wychodzi na to, że czegoś tam szukano (i znaleziono) pod przykrywką renowacji.
Pracowało wtedy sporo ludzi z okolic na umowę-zlecenie, którzy znają sprawę.
"...You take the blue pill, the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill, you stay in Wonderland and I’ll show you how deep the rabbit hole goes..." http://www.youtube.com/user/KaloNDM
Awatar użytkownika
KaloNDM
Moderator historii
Moderator historii
 
Posty: 1376
Rejestracja: 29 Lip 2011, 07:55
Miejscowość: Nowy Dwór Mazowiecki
Płeć: mężczyzna

Re: Cmentarze i groby wojenne w powiecie nowodworskim

Postprzez krzymen » 20 Maj 2013, 07:46

KaloNDM napisał(a):Nie bardzo rozumiem... skoro Infanterie Regiment 663 był utworzony na początku 1940 roku, to dlaczego na krzyżu jest data 1939?

KaloNDM, sprawa jest prosta. W 1813 r. król Prus, Friedrich Wilhelm III, ustanowił odznaczenie Krzyż Żelazny (Einsernes Kreutz, EK). Na górnym ramieniu umieszczono więc jego inicjały - "FW", a na dolnym datę "1813". W 1870 EK został reaktywowany. Dano datę "1870", w środku literę "W" (Wilhelm I), a na górnym ramieniu koronę. Pierwsza wojna światowa przyniosła tylko jedną zmianę - data "1914" - reszty nie trzeba było ruszać - panował Wilhelm II.
W 1939 r. niejaki Adolf H. reaktywował EK. Wstawiono datę "1939" i w środku Hakenkreutz. Inicjałów AH nie umieszczono, a tym bardziej korony :lol: W tej wersji i z tą datą EK był nadawany przez całą II wojnę światową.
KaloNDM napisał(a):Z tym cmentarzem w Modlinie, to w ogóle dziwna sprawa jest...
Nie wiem czy słyszałeś o tym, co działo się podczas jego remontu przez jedną fundację...

:shock: :?:
krzymen
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 49
Rejestracja: 18 Maj 2012, 19:14

Re: Cmentarze i groby wojenne w powiecie nowodworskim

Postprzez Yogi » 20 Maj 2013, 18:25

Zaraz,chłopaki! Co wy tu znowu z tym grobem jakiegoś szkopa? ;) Jeśli już,to może zainteresuje was to:



Grób por.Dowbeckiego,poległego w Bitwie Warszawskiej 15.08.1920 roku.
000_1340.JPG
000_1340.JPG (100.07 KiB) Obejrzany 8795 razy
000_1338.JPG
000_1338.JPG (264.33 KiB) Obejrzany 8795 razy
Yogi
 

Re: Cmentarze i groby wojenne w powiecie nowodworskim

Postprzez krzymen » 20 Maj 2013, 19:36

Yogi napisał(a):Zaraz,chłopaki! Co wy tu znowu z tym grobem jakiegoś szkopa? ;) Jeśli już,to może zainteresuje was to:
Grób por.Dowbeckiego

Znamy ten grób – trudno go nie zauważyć ;)
http://www.rowery.olsztyn.pl/wiki/miejs ... mazowiecki
Podporucznik Marian Dowbecki poległ w natarciu na wieś Toruń. Niedaleko jest także grób oficera z Brygady Syberyjskiej i trzech żołnierzy, którzy zmarli w NDM w szpitalu polowym.
krzymen
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 49
Rejestracja: 18 Maj 2012, 19:14

Re: Cmentarze i groby wojenne w powiecie nowodworskim

Postprzez Yogi » 20 Maj 2013, 20:48

krzymen@,jeśli chcesz,to mogę wam opowiedzieć trochę o tym nagrobku... A tam na pierwszym zdjęciu,po lewej stronie nagrobka por.Dowbeckiego,widać fragment mogiły oficera AK,zamordowanego w Forcie w Pomiechówku,w 1944 roku.Czy będąc na cmentarzu zauważyłeś ten grób?
Yogi
 

Re: Cmentarze i groby wojenne w powiecie nowodworskim

Postprzez krzymen » 20 Maj 2013, 22:21

Yogi napisał(a):krzymen@, jeśli chcesz,to mogę wam opowiedzieć trochę o tym nagrobku...

Na pewno, zarówno ja, jak i KaloNDM, chętnie dowiemy się czegoś ciekawego o nagrobku por. Dowbeckiego ;)
Yogi napisał(a):(…) widać fragment mogiły oficera AK, zamordowanego w Forcie w Pomiechówku, w 1944 roku. Czy będąc na cmentarzu zauważyłeś ten grób?

Tak, oczywiście, chodzi o grób Bogusława Muchy?
KaloNDM napisał(a):Kazimierz Jaworski – wachmistrz Wojska Polskiego I Pułku Szwoleżerów.
Image

A o tej mogile coś Ci jest wiadomo? Odnalazł ją KaloNDM. Dziwna sprawa. Wachmistrza nie ma w żadnym spisie poległych, a akurat 1 pułk szwoleżerów jest dobrze opracowany. Oba pułki szwoleżerów - 1 i organizowany na jego bazie 201 (późniejszy 3 pułk szwoleżerów) - przechodziły przez te okolice i później walczyły pod Płońskiem (szarża pod Arcelinem 17.08.1920). Bałagan w ewidencji, ... czy też niejasne okoliczności śmierci ... :(
krzymen
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 49
Rejestracja: 18 Maj 2012, 19:14

Re: Cmentarze i groby wojenne w powiecie nowodworskim

Postprzez Yogi » 21 Maj 2013, 11:29

Tak,chodzi o grób Bogusława Muchy.A jeśli chodzi o nagrobek por.Dowbeckiego,to związana jest z nim historia miłości dwojga ludzi.Jak widzicie na nagrobku wyrzezbiona jest postać młodej dziewczyny z kwiatami w dłoni.Otóż,upamiętniono w ten sposób narzeczoną owego porucznika.Młodzi bardzo się kochali i sposobili się do ślubu,gdy wybuchła wojna i porucznik poległ.Ona bardzo przeżywała jego śmierć i ciągle płakała na jego mogile.Dlatego,kiedy stawiano ten pomnik,upamiętniono(chyba na prośbę narzeczonej) ,tę historię.Co się z nią potem stało nie wiem.Wiem tyle ile kiedyś opowiedziała mi moja babcia nieboszczka o tym żołnierzu i jego grobie.A wiedziała o tej historii,ponieważ dobrze pamiętała tamte czasy i ów pogrzeb także.Ciekawa historia? :)
Yogi
 

Re: Cmentarze i groby wojenne w powiecie nowodworskim

Postprzez disturbia » 21 Maj 2013, 13:13

Jak nazywała się ta narzeczona?
Ludzie, którzy głosują na nieudaczników, zdrajców, złodziei i oszustów nie są ich ofiarami. Są ich wspólnikami.
Awatar użytkownika
disturbia
Moderator globalny
Moderator globalny
 
Posty: 1950
Rejestracja: 04 Lut 2011, 15:15
Płeć: kobieta

Re: Cmentarze i groby wojenne w powiecie nowodworskim

Postprzez Yogi » 21 Maj 2013, 13:31

disturbia napisał(a):Jak nazywała się ta narzeczona?

No,tego niestety nie wiem.. :(
Yogi
 

Re: Cmentarze i groby wojenne w powiecie nowodworskim

Postprzez krzymen » 22 Maj 2013, 21:15

Witam! Ciekawa i romantyczna historia … Dziękuję Yogi .

Opuśćmy na chwilę NDM i przenieśmy się do Pomiechówka. Grzebiąc w Internecie znalazłem informacje, że jest tam mogiła z 1920 r. i grób ppłk Majewskiego, dowódcy słynnych „czwartaków” z 1831 r. Wiadomość o grobie Majewskiego jest w kilku miejscach, ale bez żadnego opisu i wskazówek jak ten obiekt wygląda i w którym miejscu cmentarza jest zlokalizowany.
Na cmentarz rzymsko-katolicki w Pomiechówku (właściwie to na granicy Pomiechówka i Pomiechowa) wpadłem w 2009 r. Niestety miałem pecha. Co kogoś spotkałem, to ten ktoś był „nietutejszy” :mrgreen: lub dawno tu nie mieszkał i nic nie wiedział o tych mogiłach. W końcu znalazłem grób z 1920 r. Na mogile znajduje się głaz-pomnik z inskrypcją:
"TU SPOCZYWAJĄ / ŻOŁNIERZE POLSCY / Z V ARMII GEN. WŁ. / SIKORSKIEGO / POLEGLI W OBRONIE / OJCZYZNY / W WALKACH / NAD WKRĄ / W DNIACH / 14-15.08.1920 R."
pomiechowek20.jpg
pomiechowek20.jpg (96.46 KiB) Obejrzany 8693 razy

Nie wiadomo ilu ich tu pochowano. Na dalsze poszukiwania nie miałem czasu i Majewskiego odłożyłem na następną okazję.
Drugi raz byłem tu dopiero w tym roku. Znowu nikt nic nie wiedział, chociaż tym razem spotykałem też „tubylców” :lol: Ustaliłem, która cześć cmentarza jest najstarsza, zacząłem go przeczesywać … i miałem szczęście. Grób ppłk Kazimierza Majewskiego jest b. blisko głównej bramy wejściowej, z prawej strony alei głównej. Jest ogrodzony metalowym płotkiem. Wewnątrz ogrodzenia rośnie tuja, którą widać z daleka.
pomiechowek31.km1.jpg
pomiechowek31.km1.jpg (100.85 KiB) Obejrzany 8693 razy

Na mogile płyta z inskrypcją:

"TU SPOCZYWA / KAZIMIERZ / MAJEWSKI / DOWÓDCA 4 GO PUŁKU PIECHOTY / LINIOWEJ B. WOJSK POLSKICH / KAWALER KRZYŻA WOJSKOWEGO / ZMARŁY D. 13 WRZEŚNIA 1831 R. / I JEGO CÓRKA / LUDWIKA MAJEWSKA / ZMARŁA D. 14 LUTEGO 1836 ROKU // BOŻE POCIESZ NAS".
pomiechowek31.km2.jpg
pomiechowek31.km2.jpg (81.02 KiB) Obejrzany 8693 razy

W czasach, kiedy kładziono te płytę, nie można było niczego więcej napisać …
Podpułkownik Kazimierz Majewski urodził się 04.03.1790 r. w Słupowie w woj. krakowskim. W armii Księstwa Warszawskiego służył od 1809 r., jako sierżant 15 pp. Trzy lata później był porucznikiem i odbył kampanię 1812 r. (Smoleńsk, Możajsk, Tarutino, Medynia, Czirikow, Wiaźma, Krasne, Berezyna), za którą otrzymał krzyż złoty. Wzięty do niewoli rosyjskiej nad Berezyną. Zwolniony z niewoli w kwietniu 1814. Członek Towarzystwa Patriotycznego. W armii Królestwa Polskiego od lutego 1815 - porucznik 4 pułku piechoty liniowej, w 1817 kapitan. Aktywny uczestnik Nocy Listopadowej, dowodził 5 kompanią fizylierską. 06.02.1831 awansowany do stopnia majora, a 20.06.1831 podpułkownika. Odznaczony krzyżem złotym Virtuti Militari nr 316, a następnie krzyżem kawalerskim nr 408. Tymczasowy dowódca 4 pułku piechoty liniowej („czwartacy”), zmarł w Modlinie z ran odniesionych w drugim dniu szturmu na Warszawę i został pierwotnie pochowany we wsi Kikoły nad Narwią.
O ile mogił z Powstania Styczniowego jest kilkaset, to tych z Powstania Listopadowego zachowało się bardzo mało …

Szukałem jeszcze innego grobu – kaprala pilota Eugeniusza Brodowskiego. Zginął śmiercią lotnika w Krośnie na samolocie PZL-23A „Karaś”. Był instruktorem pilotażu. Katastrofa miała miejsce 5 czerwca 1939 r. Niestety grobu nie znalazłem. Wszyscy kierowali mnie do grobu ppłk Tadeusza Czekajło, który zginął w 1993 r.

Przy okazji natrafiłem na kwaterę wojenną (groby z 1939 r., AK, LWP i powojenne). Jest wiele grobów cywilów, którzy zginęli we wrześniu 1939 r. Mieszkańcy okolicznych wsi, czy uchodźcy? Często zapomina się, że w 1939 r., oprócz żołnierzy WP, zginęło również kilkadziesiąt tysięcy cywilów. Np. straty wojska podczas oblężenia Warszawy oceniane są na 2000 zabitych i 15000 rannych, a cywilów miało zginąć 10000!!! Liczbę rannych ocenia się na 50000.

Na koniec pamiątka z 1915 r.
pomiechowek15.jpg
pomiechowek15.jpg (73.13 KiB) Obejrzany 8693 razy

Ten mężczyzna na pewno był cywilem (wiek 59 lat). Ciekawe, gdzie zginął? 19 sierpnia 1915 r. Niemcy intensywnie ostrzeliwali forty II i III, a po ich zajęciu wdarli się do Cytadeli w Modlinie. Twierdza Modlin skapitulowała ...
krzymen
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 49
Rejestracja: 18 Maj 2012, 19:14

PoprzedniaNastępna

Wróć do Nowy Dwór Mazowiecki - Historia

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość