Napoleon w Okuninie - 1806 / 2012

Dla wszystkich zainteresowanych historią naszego miasta. Znajdziesz tutaj wiele ciekawych informacji, rozmowy, zdjęcia...

Moderator: KaloNDM

Napoleon w Okuninie - 1806 / 2012

Postprzez KaloNDM » 17 Lip 2012, 14:00

Do napisania tego postu skłoniła mnie dyskusja na priv, którą prowadziłem z pewnym użytkownikiem forum Novidvor
– nie wiem, czy życzy sobie aby upubliczniać jego Nick.
Może włączy się do dyskusji?

Wiem, że dla tych, którzy interesują się historią Nowego Dworu Mazowieckiego
i okolic, Napoleon i jego wojska, to żadna nowość – słynna Bitwa pod Czarnowem.

Ale ilu z Was wie o tym, że 26 grudnia 1806 roku, w jednej z chat we wsi Okunin spał sam Napoleon Bonaparte?
Podobno w tym domu, został wycięty w języku francuzkim napis, który był na jednej ze ścian.
Tak ową chatę przedstawia rycina:

Image

Napis w powiększeniu.

Image

Wiele legend głosi, że dom stoi do dnia dzisiejszego i znajduje się na ulicy Spokojnej 21 w Okuninie.
Przez wiele lat ja również słyszałem o tej legendzie, która odżyła w mojej głowie dosyć niedawno.

Otóż..
Podczas dyskusji, jeden z użytkowników forum Novidvor, napisał mi, że przed laty do Okunina przyjeżdżały wycieczki z Polski,
ze świata, z uczniami i ludźmi starszymi, aby obejrzeć słynny dom, w którym spędził noc Napoleon.
Budynek ten należał wówczas do pana Stolarskiego.
Podobno na ten temat były artykuły prasowe.

Zacząłem przeszukiwać Internet..
Przed paroma dniami, natknąłem się w Internecie na materiał wideo.
Został on dodany dość niedawno (18 luty 2012) z dość żartobliwym opisem:
„..Okunin - wieś koło Nowego Dworu Mazowieckiego, do której miał zawitać sam Napoleon.
Są tacy, którzy w to wierzą, a nawet widzieli..”

Film ten został zakwalifikowany w kategorii „Śmieszne” i zbanowany głosami negatywnymi.
Ukazuje sędziwego staruszka, który opowiada, że widział siedzącego na fotelu Napoleona,
który pod swoją nogą ma kulę ziemską, a także pokazuje ścianę, na której miał znajdować się napis w języku francuzkim
oraz miejsce w którym była zamontowana tablica.
Moją uwagę zwrócił fakt falowania obrazu na jego dole oraz kolory i ubiór „dziennikarki”.
Na pierwszy rzut oka widać, że materiał został nagrany kamerą VHS kilkanaście lat wcześniej.
Wywiad przeprowadzony jest mało profesjonalnie, wręcz z próbą ukazania, że staruszek ma nie po kolei w głowie.
Wydaje mi się, że „Lukrecjan” autor tego filmu nie jest jego autorem albo wszedł w jego posiadanie od kogoś z rodziny
i nie zdaje sobie sprawy z tego jak cennym dla historii Miasta Nowy Dwór Mazowiecki, Polski i Świata, dysponuje dokumentem.

Link do filmu: "Napoleon w Okuninie".

---> <---

Otóż..
Bohaterem filmu jest nieżyjący od około 20 lat, sam Czesław Stolarski, właściciel domu,
w którym spędził noc sam Napoleon Bonaparte.
Według wspomnianego wcześniej użytkownika forum Novidvor, pan Stolarski na tym filmie ma około 90 lat.
Staruszek opowiada historię dość niewiarygodną..
Opowiada o tym, że widział ów napis wyryty na belce, o wycieczkach szkolnych, które przed II wojną światową
tłumnie przyjeżdżały do Okunina w celu zwiedzenia legendarnego domu.
I co najciekawsze, opowiada o posążku Napoleona i tablicy upamiętniającej,
które zostały zabrane przez brata jego żony do Słupska.

Ktoś napisze: MRZONKA.. CHORA WYOBRAŹNIA.
Okazuje się, że tablica pamiątkowa istniała, a napis na niej brzmiał:

„Imperator / Rex / persoquens / Hig noglem egit / X bri 1806 / Okunin”

Źródło: Tygodnik Ciechanowski
http://www.tc.ciechanow.pl/aktualnosc-3 ... gendy.html

Postanowiłem odwiedzić obecnych właścicieli.
Tak teraz wygląda dom – obecnie przebudowany:

Image

Image

Jakże wielkie było moje zdziwienie !!!!
Czego się dowiedziałem, gdzie byłem, co widziałem????

CIĄG DALSZY NASTĄPI.

P.S.

Zastanawiam się nad tym,
dlaczego władze miasta Nowy Dwór Mazowiecki przez lata nie zrobiły nic,
aby potwierdzić ten fakt historyczny.


Po co..
Przecież mamy lotnisko i rozpadającą się Twierdzę i to wystarczy,
aby pokazać odwiedzającym nas turystom


HISTORIĘ MIASTA NOWY DWÓR MAZOWIECKI.
"...You take the blue pill, the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill, you stay in Wonderland and I’ll show you how deep the rabbit hole goes..." http://www.youtube.com/user/KaloNDM
Awatar użytkownika
KaloNDM
Moderator historii
Moderator historii
 
Posty: 1376
Rejestracja: 29 Lip 2011, 07:55
Miejscowość: Nowy Dwór Mazowiecki
Płeć: mężczyzna

Re: Napoleon w Okuninie - 1806 / 2012

Postprzez tk28 » 17 Lip 2012, 15:10

W latach 80-tych i 90-tych tutaj Link istniały działki, jeden z pasów gruntu należał właśnie do pana Stolarskiego. Na jego gruncie miał działkę mój znajomy do którego często chodziłem. Pamiętam starszego pana przyjeżdżającego na rowerze do działkowiczów po opłatę za dzierżawę. Kiedyś po jednej z takich wizyt znajomy opowiadał mi, że ten pan kiedyś zatrzymał się u niego w altance aby zaczekać na innych działkowiczów w celu pobrania opłaty i opowiadał mu właśnie o historii domu, w którym mieszkał. Później po opłaty przyjeżdżał szwagier tego pana czy ktoś tam z rodziny, nie wiem czy pan Stolarski już wtedy nie żył czy po prostu był już schorowany. Odnośnie tego domu to nie wiem nic więcej co nie byłoby już napisane ale ja wierzę w tę historię bo dlaczego miałaby być nieprawdziwa.
tk28
Dobroczyńca
Dobroczyńca
 
Posty: 1714
Rejestracja: 10 Lis 2010, 15:06
Miejscowość: NDM
Płeć: mężczyzna

Re: Napoleon w Okuninie - 1806 / 2012

Postprzez kama » 17 Lip 2012, 18:53

W pamiętniku Wybickiego jest opis jak stawił się on 23 grudnia 1806r w kwaterze Napoleona
Image
Image
kama
Pewny Użytkownik
Pewny Użytkownik
 
Posty: 187
Rejestracja: 05 Maj 2012, 19:41
Płeć: kobieta

Re: Napoleon w Okuninie - 1806 / 2012

Postprzez KaloNDM » 17 Lip 2012, 19:43

Kama !!! :D
Czytasz w moich myślach ;)
Właśnie miałem do Ciebie pisać, abyś "wygrzebała coś z netu" :D :D :D

I proszę.. :D

Mam do Ciebie prośbę.
Jesteś specjalistką od wyszukiwania przedwojennych publikacji prasowych..
Może uda się Tobie odnaleźć artykuł, który opisywałby wizytę uczniów, wycieczki zagraniczne, które
w okresie międzywojennym były dość często w Okuninie.
Może coś na temat tablicy lub figurki Napoleona, które znajdowały się w chałupce?

Podobno w Okunienie była wycieczka z Japonii.. :?: :!: :?:
"...You take the blue pill, the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill, you stay in Wonderland and I’ll show you how deep the rabbit hole goes..." http://www.youtube.com/user/KaloNDM
Awatar użytkownika
KaloNDM
Moderator historii
Moderator historii
 
Posty: 1376
Rejestracja: 29 Lip 2011, 07:55
Miejscowość: Nowy Dwór Mazowiecki
Płeć: mężczyzna

Re: Napoleon w Okuninie - 1806 / 2012

Postprzez kama » 17 Lip 2012, 23:12

kama
Pewny Użytkownik
Pewny Użytkownik
 
Posty: 187
Rejestracja: 05 Maj 2012, 19:41
Płeć: kobieta

Re: Napoleon w Okuninie - 1806 / 2012

Postprzez LOL21NDM » 17 Lip 2012, 23:38

Może akurat nie o Okuninie, ale też ciekawe (szczególnie część II):

http://napoleon.org.pl/ksiazki/kukiel1807.php

Oraz już o Okuninie ciutkę:

"Podczas Kampanii Napoleońskiej na Mazowszu 1806 - 1807 miały miejsce trzy główne starcia pod Czarnowem 23 grudzień, Nasielskiem 24 grudzień oraz Gołyminem i Pułtuskiem 26 grudzień. Oraz kilka drobniejszych potyczek pod Sochocinem, Kołoząbem, Brodami, Pomiechówkiem, Bieżuniem, Mławą, Działdowem.W Warszawie 30 stycznia 1807 roku Napoleon podkreślił wagę każdej z nich: „Żołnierze! Armia rosyjska została pokonana podczas przekraczania Wkry w bitwach pod Czarnowem, Nasielskiem i Łopacinem, Pułtuskiem i Gołyminem. Udało się jej umknąć tylko dzięki bagnom, które opóźniły marsz naszych kolumn. W nasze ręce dostała się część ich szpitali i rannych, 8000 jeńców, 80 armat i wiele sztandarów. Trofea te są świadectwem waszej wartości...
Tuż przed bitwą pod Czarnowem Napoleon zatrzymał się na noc we wsi Okunin, obecnie będącej częścią Nowego Dworu, do dziś stoi tam niewielki domek przy ul. Spokojnej 21 w którym jakoby miał zatrzymać się na noc Napoleon...
Badacz ruchów Napoleońskich na Mazowszu Aleksander Kociszewski,w książce pod tytułem „Mazowsze w epoce napoleońskiej” tak opisał dzień bitwy:„23 grudnia 1806 r o trzeciej rano Napoleon ruszył w teren działań, by czuwać nad rozpoczęciem ataku. Do przyczółka mostowego w Okuninie przybył około dziewiątej rano, a po rozpoznaniu terenu osobiście wybrał teren przeprawy, węższą odnogę Wkry, wykorzystując nieobsadzoną przez Rosjan wyspę, pokrytą lasem i stwarzającą doskonałe warunki do przeprawy na zajęty przez przeciwnika teren”. "

[Źródło: ZIECIU z https://forum.ioh.pl/viewtopic.php?t=4889]

i jeszcze tu: www.pomiechowek.info/pomiechowek.php?id=101
Awatar użytkownika
LOL21NDM
Aktywny Użytkownik
Aktywny Użytkownik
 
Posty: 148
Rejestracja: 03 Wrz 2011, 21:14
Płeć: kobieta

Re: Napoleon w Okuninie - 1806 / 2012

Postprzez janusmen » 18 Lip 2012, 09:31

Fundatorem był właściciel wsi i Ludwik Gutakowski, umieścił na tym domu marmurową tablicę upamiętniającą pobyt Napoleona.Jeszcze w latach trzydziestych ambasada Francji składała kwiaty w tym miejscu
Kilka map bitwy pod czarnowem
Załączniki
czarnowo.jpg
czarnowo.jpg (254.68 KiB) Obejrzany 12470 razy
janusmen
 

Re: Napoleon w Okuninie - 1806 / 2012

Postprzez Pomarańczowa » 18 Lip 2012, 09:50

Historię tę opisał w "Monografii ..." Pan Ryszard Gołąb. Pisze, że na własne oczy widział tablicę z napisem "Imperator rex...", jest też info o wycieczkach i owym posążku z brązu, przedstawiającym cesarza z jedną nogą na globusie.
Pomarańczowa
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 49
Rejestracja: 07 Wrz 2011, 15:54

Re: Napoleon w Okuninie - 1806 / 2012

Postprzez janusmen » 18 Lip 2012, 10:19

Opis bitwy
23 grudnia 1806 r. w widłach rzek Narwi i Wkry rozegrała się bitwa między wojskami francuskimi dowodzonymi osobiście przez Napoleona Bonaparte, a wojskami rosyjskimi dowodzonymi przez Ostermana.

Rosjanie w pozycji obronnej
Rosyjskie pozycje rozciągały się od spalonego mostu pomiechowskiego, aż do brzegów Narwi sięgając Czarnowa, skąd biegła droga do Nasielska. Na dominującej wyniosłości terenu Rosjanie ustawili baterie dział. Teren rosyjskiego przedpola był trudnodostępny. Pokrywał je las, zarośla i błota. Na nim też wykonano przesieki do prowadzenia skutecznego ostrzału i rozmieszczono oddziały osłonowe.

Plan
Davout otrzymał pełnomocnictwo atakowania przeciwnika pod Czarnowem, po uprzednim upewnieniu się czy ten nie dysponuje siłą powyżej 12 tys. ludzi. Cały plan operacyjny uzależniony był od przeprawy korpusu Davout’a, co miało stanowić sygnał do rozpoczęcia działań ofensywnych na innych odcinkach w celu sforsowania Wkry. Napoleon wyruszył o godzinie 3 rano na teren działań, by osobiście czuwać nad rozpoczęciem ataku. Do przyczółka mostowego w Okuninie przybył około 10 rano i po rozpoznaniu terenu osobiście wybrał miejsce przeprawy - węższą odnogę Wkry. A więc atak na prawym skrzydle. Wkra wówczas wlewała swe wody do Narwi trzema odnogami z dwiema wyspami pośrodku. Do jednej z nich, leżącej w dole Narwi, wybudowano wcześniej most z Okunina.
Na zajęty przez przeciwnika teren między Wkrą a Narwią Napoleon zamierzał przedostać się wykorzystując nie obsadzoną przez Rosjan drugą wyspę, pokrytą lasem i stwarzającą doskonałe warunki do przeprawy.

Pozorowany atak z prawej
Napoleon obserwował pole bitwy i wydawał rozkazy z dachu stojącej na wyspie chaty. (Dla upamiętnienia tego miejsca usypano później w tym miejscu kopiec – przyp. red.) Skierował część piechoty gen. Gouthiera powyżej miejsca przeprawy, rozkazując dużo strzelać i palić ognie z mokrej słomy, by rzekę zasnuć dymem i upozorować przeprawę powyżej Pomiechowa. Tym manewrem spodziewał się zmusić przeciwnika do przegrupowania co jednocześnie było równoznaczne z osłabieniem jego lewego skrzydła. A w nie właśnie zamierzał uderzyć. Wtedy zapewne artyleria rosyjska wznieciła pożar Pomiechowa, które całe spłonęło.

Przeprawa i właściwy atak
Po ostrzelaniu czat nieprzyjacielskich, przeprawiono się łodziami na drugi brzeg wypierając oddziały osłonowe przeciwnika, podczas gdy saperzy montowali most pływający. O godzinie 18 przeszła go w zwartych szeregach dywizja Moranda poprzedzona przez 17 pułk liniowy i 13 pułk lekkiej piechoty. Wspierał ją lekką kawalerią gen. Marulaz oraz dywizją dragonów gen. Beaumont. O godz. 19 zakończono przeprawę odrzucając czaty Rosjan.
Bój toczono z dużą zaciętością również w nocy. Na miejsce 13 pułku lekkiej piechoty wszedł do walki 30 pułk. Dwa bataliony tego pułku i jeden z pułku 17 przeprowadziły atak na Czarnowo, mając za sobą pułki 51 i 61. Po rozwinięciu zepchnięto Rosjan z pozycji.

Atak lewym skrzydłem i w centrum
Jednocześnie gen. Petit z 400 wybranymi żołnierzami z 12 pułku liniowego uderzył na okopy nieprzyjaciela nad Wkrą i zdobył je przy wsparciu artyleryjskim uzyskanym od brygady gen. Gouthiera z przeciwległego brzegu rzeki. O północy Francuzi opanowali pozycje Rosjan. Próbowali oni jeszcze trzykrotnie kontratakować by odzyskać utracone pozycje i zepchnąć Francuzów do rzeki. Żaden jednak z tych kontrataków nie dotarł do punktów przeprawowych. Dopuszczano Rosjan na trzydzieści kroków i ogniem z bliska zatrzymywano, potem zaś odrzucano atakiem na bagnety. Ale dzięki tym kontratakom, zwłaszcza na gen. Petita, udało się Ostermanowi wycofać dywizję na Nasielsk.
Straty Rosjan wyniosły 1392 zabitych i zaginionych. Francuzi okupili tę bitwę zapewne jeszcze większymi stratami.

Gdzie są groby żołnierzy biorących udział w Bitwie pod Czarnowem .Najbliższy cmentarz był w okuninie i tam być może pochowano żolnierzy Napoleona .A groby Rosjan ???
Załączniki
charnovo.jpg
charnovo.jpg (162.57 KiB) Obejrzany 12451 razy
janusmen
 

Re: Napoleon w Okuninie - 1806 / 2012

Postprzez kama » 18 Lip 2012, 11:29

Tak dla równowagi perełka ze strony http://www.modlinairport.pl/site/nowy-dwor-mazowiecki
"....oryginalna chałupka w Okuninie, w której w grudniu 1807r. przebywał Napoleon..." :D :D :D
kama
Pewny Użytkownik
Pewny Użytkownik
 
Posty: 187
Rejestracja: 05 Maj 2012, 19:41
Płeć: kobieta

Re: Napoleon w Okuninie - 1806 / 2012

Postprzez pomocny » 30 Lip 2012, 20:16

Witam.
Mój wpis nie jest powodowany chęcią podjęcia dyskusji w kwestii obecności Cesarza Napoleona w Okuninie. Chcę jedynie tą drogą wyrazić swoje zadowolenie z faktu, że nasz film "Napoleon w Okuninie" (http://http://www.youtube.com/watch?v=V_nRgepmII8) zyskał w oczach KoloNDM miano dokumentu historycznego. Latem 1994 roku dysponując kamerą VHS postanowiliśmy sprawdzić miejsce wskazane przez lokalną prasę o rzekomym pobycie Napoleona w Okuninie. Zaczęło się od poważnych pytań do poważnych ludzi i w efekcie powstał taki materiał jaki powstał. Ten temat władze miasta i historyczni badacze traktowali jako legendę. A to, że film znalazł się w kategorii "Śmieszne" na YuoTube nie jest wynikiem naszego wyboru. My wybralibyśmy jako dociekliwy z domieszką humoru, ale administrator portalu nie przewidział takiej kategorii. Swoją drogą czy prozaiczność życiowych zdarzeń musi mieć swoje A i kończyć się na Z, i nie zawierać nic po środku? I jeszcze jedno. Skoro KoloNDM uznał ten film za historyczny, to czy godzi się "badaczowi" zarzucać brak autorstwa lub inne pokrętne sposoby na wejście w posiadanie dokumentu bez dociekliwej penetracji tematu. A przecież w mailu dałem jasną odpowiedź.
P.S.
W tym czasie (1994) na "Pólku" i "Osiedlu Młodych" bawiliśmy się w lokalną telewizję. Oznaczało to, że przy przesyłaniu sygnału telewizyjnych kanałów prezentowaliśmy również nasz kanał - lokalny. No cóż, współcześni historycy tego nie zauważyli, lub nie pamiętają. A materiału z tamtych lat jeszcze trochę pozostało.
Lukrecjan.
pomocny
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 2
Rejestracja: 06 Cze 2012, 19:02

Re: Napoleon w Okuninie - 1806 / 2012

Postprzez KaloNDM » 31 Lip 2012, 10:28

Pomocny.. fajnie, że w końcu się odezwałeś :D
Na temat Napoleona w Okuninie, faktów i tego co się dzieje w sprawie "Pałacu Napoleona", dowiesz się w późniejszym czasie.
Już niedługo opublikuję dość wyczerpującą informację na temat naszych wspólnych działań z Konserwatorem Zabytków w Słupsku.
Wiem.. Dlaczego w Słupsku?
Wszystko w swoim czasie :D

Dużo do tej sprawy wniosła Kama, która swoim zaangażowaniem, poświęcając swój wolny czas na przeszukiwanie zasobów cyfrowych,
przyczyniała się do tego, że na chwilę obecną mamy dość mocne dowody na to, że "Pałac Napoleona" był obiektem wpisanym
do rejestru zabytków przez Starostę Mazowieckiego w styczniu 1920 roku.

pomocny napisał(a):Skoro KoloNDM uznał ten film za historyczny, to czy godzi się "badaczowi" zarzucać brak autorstwa
lub inne pokrętne sposoby na wejście w posiadanie dokumentu bez dociekliwej penetracji tematu. A przecież w mailu dałem jasną odpowiedź.


Nie jestem badaczem, ani znawcą historii.. Tak samo jak Ty jestem amatorem, który interesuje się historią NDM i jego okolic.
Nikt mi za to nie płaci, robię to z własnej i nie przymuszonej woli, poświęcając swój wolny czas na moje hobby.

Wskaż mi gdzie napisałem, że nie jesteś autorem filmu "Napoleon w Okuninie" ???
Jeżeli słowo przypuszczam znaczy dla Ciebie to samo co słowo wiem lub jestem pewien, to sory pomidory.. :twisted:
Jak najbardziej.. zrobiłem dociekliwą penetrację terenu.
Pisałem do Ciebie na YT trzy razy w sprawie filmu.. ba, nawet opublikowałeś w komentarzach moje pytanie do Ciebie,
które po kilku dniach usunąłeś, a na które nie odpowiedziałeś.
(napisałem dlatego komentarz z pytaniem ponieważ nie odpowiadałeś na wiadomości wysłane na skrzynkę)
Pytałem też państwa Stolarskich, czy wiedzą coś na temat autora filmu - myślałem że może ktoś z rodziny lub znajomych.
Zapewne odpowiedź na pytanie znasz.. :twisted:

Nie otrzymałem od Ciebie żadnej informacji na temat filmu -piszesz o e-mailu i o jasnej odpowiedzi.
Dlatego sądziłem, że:
"..Wydaje mi się, że „Lukrecjan” autor tego filmu nie jest jego autorem albo wszedł w jego posiadanie od kogoś z rodziny
i nie zdaje sobie sprawy z tego jak cennym dla historii Miasta Nowy Dwór Mazowiecki, Polski i Świata, dysponuje dokumentem.."

pomocny napisał(a):W tym czasie (1994) na "Pólku" i "Osiedlu Młodych" bawiliśmy się w lokalną telewizję. Oznaczało to, że przy przesyłaniu sygnału telewizyjnych kanałów prezentowaliśmy również nasz kanał - lokalny. No cóż, współcześni historycy tego nie zauważyli, lub nie pamiętają. A materiału z tamtych lat jeszcze trochę pozostało.
Lukrecjan.


Mylisz się.. pamiętają, tylko nikomu nie wpadło do głowy, aby założyć taki temat.
Zamiast się żalić :twisted: załóż go sam.
Masz kanał na YT.. opublikuj kilka filmów 8-)
Jestem pewien, że nie pozostaną bez echa :D to co robiliście na początku lat 90-tych jest
jakby nie patrzył HISTORIĄ MIASTA i fajnie by było przenieść się w czasie.. nawet tak krótkim.
Pozdrawiam.

P.S.

Załączam dowód na to, że wysyłałem do Ciebie wiadomości z pytaniem dotyczącym filmu.
Print screen z drugą wiadomością, którą wysłałem do Ciebie na skrzynkę YT.
Załączniki
Lukrecjan.JPG
Lukrecjan.JPG (66.03 KiB) Obejrzany 12217 razy
"...You take the blue pill, the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill, you stay in Wonderland and I’ll show you how deep the rabbit hole goes..." http://www.youtube.com/user/KaloNDM
Awatar użytkownika
KaloNDM
Moderator historii
Moderator historii
 
Posty: 1376
Rejestracja: 29 Lip 2011, 07:55
Miejscowość: Nowy Dwór Mazowiecki
Płeć: mężczyzna

Re: Napoleon w Okuninie - 1806 / 2012

Postprzez januszg » 05 Sie 2012, 11:03

Napis na tablicy (wykonanej chyba z czarnego marmuru) wmurowanej w sieni drewnianej chaty krytej strzechą brzmiał troszkę inaczej niż podał KaloNDM" a mianowicie:
"Npoleo M Imperator Rex
Hosles persequens
Hic Noclem eqil
23 Xbri 1806
in Okunin"
Posiadane przeze mnie zdjęcie tej tablicy nie pozwala odczytać w 100% pierwszej litery upamietniającej pobyt Napoleona w Okuninie. Ale z zawijasa mogę sądzić, że była to litera N.
januszg
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 46
Rejestracja: 04 Sie 2012, 07:04

Re: Napoleon w Okuninie - 1806 / 2012

Postprzez KaloNDM » 05 Sie 2012, 14:56

januszg napisał(a):Napis na tablicy (wykonanej chyba z czarnego marmuru) wmurowanej w sieni drewnianej chaty krytej strzechą
brzmiał troszkę inaczej niż podał KaloNDM" a mianowicie:
"Npoleo M Imperator Rex
Hosles persequens
Hic Noclem eqil
23 Xbri 1806
in Okunin"
Posiadane przeze mnie zdjęcie tej tablicy nie pozwala odczytać w 100% pierwszej litery upamietniającej pobyt Napoleona w Okuninie.
Ale z zawijasa mogę sądzić, że była to litera N.



Wiem januszg :D :D :D :D :D
Miałem zrobić korektę w wpisie uzupełniającym.
Zdjęcie tablicy oraz chata (stan z 1912 roku) też będzie :D :D :D
Tłumaczenie wpisu z tej tablicy, brzmi:

"Król wrogów prześladujący – tem samem wrogów stwarza.
23 grudnia 1806 Okunin..”


Napis nad wejściem do chaty, który wg mnie wyciął sam Wybicki brzmi:

„Palais de I’Empereur le 23 Decembre 1806”.

Tłumaczenie:

"Pałac Napoleona 23 grudnia 1806"
"...You take the blue pill, the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill, you stay in Wonderland and I’ll show you how deep the rabbit hole goes..." http://www.youtube.com/user/KaloNDM
Awatar użytkownika
KaloNDM
Moderator historii
Moderator historii
 
Posty: 1376
Rejestracja: 29 Lip 2011, 07:55
Miejscowość: Nowy Dwór Mazowiecki
Płeć: mężczyzna

Re: Napoleon w Okuninie - 1806 / 2012

Postprzez januszg » 05 Sie 2012, 16:24

KaloNDM - OK!
januszg
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 46
Rejestracja: 04 Sie 2012, 07:04

Następna

Wróć do Nowy Dwór Mazowiecki - Historia

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość