Gra Ingress stworzona przez startup Google pod nazwą Niantic Labs to pierwsza gra RPG, która wykorzystuje w tak dużym stopniu rozszerzoną rzeczywistość (Augmented Reality). Wyposażeni w urządzenie przenośne z systemem Android i aplikacją Ingress przemierzamy ulice miast w poszukiwaniu energii potrzebnej w tworzeniu i zdobywaniu portali wroga.
Fabuła gry Ingress (z racji zamkniętej beta-wersji) wciąż ewoluuje i zapewne będzie się zmieniać, ale od początku koncentruje się na odkryciu tajemniczej energii XM (Exotic Matter), która uwalniania jest przez jeszcze bardziej tajemnicze portale rozsiane po całym globie. Portale są tworami, które powstały w wyniku (nieudanych?) eksperymentów prowadzonych przez naukowców z CERN (Europejska Organizacja Badań Jądrowych). W fabule gry pojawiają się równie bliżej nieznani „The Shapers”, którzy chcą oświecić ludzkość. W tym pomagają im właśnie Oświeceni (The Enlightened), którzy chcą przejąć całą energię uwalnianą z portali. Istnieje jedna Ruch Oporu, który jest podejrzliwy co do planów The Shapers oraz Oświeconych. Nie chcąc pozwolić Oświeconym na przejęcie całej energii sami postanowili ją kolekcjonować i przejmować portale na swoją stronę, aby uchronić ludzkość przed nieznanym.
Wchodząc do gry Ingress musisz dokonać wyboru po której stronie staniesz. Świat graczy dzieli się na dwie frakcje: Oświeconych – The Enlightened oraz Ruch Oporu – The Resistance.
Jako gracz zaczynamy z rozgrywkę na poziomie 1 (Level 1). Zdobywając cenne punkty AP (Action Points) możemy awansować na kolejne levele – najwyższy to Level 8. Posiadamy też „pasek życia”, który jest dosłownie „paskiem energii” – bez niej nie możemy funkcjonować w świecie Ingress – jest naszą energią „do życia” i do wykonywania wszelkich czynności w grze.
Energia XM (exotic matter) jest rozrzucona po całym świecie gry w postaci małych świecących cząstek widocznych na naszym skanerze. Wystarczy zbliżyć się w pobliżu niej na ok. 30 metrów aby przejmować cząstki energii.

Na swojej drodze prócz cząstek energii XM napotkasz portale – to one odgrywają kluczową rolę w Ingress. Portale to najczęściej miejsca charakterystyczne w przestrzeni publicznej – rzeźby, budynki muzeów, kościoły. Najprawdopodobniej natkniesz się na portal zielony albo niebieski – przejęty prze jedną z frakcji. Czasem jednak możesz natrafić na portale w kolorze szarym - neutralne, które czekają na przejęcie. Można również zgłaszać nowe portale do utworzenia. W tym celu należy sfotografować (w dobrej jakości) dane miejsce – plac, pomnik, malunek na ścianie, rzeźbę itp. i wysłać ją poprzez skanner do developerów gry. Czas oczekiwania to ok. 2-4 tygodni.
Portale – zarówno własne jak i wrogie można hakować. Dzięki temu możemy uzyskać wiele cennych przedmiotów (Items), które „wyrzuci z siebie” portal. Będą to np. Portal Keys, Rezonatory, XMP Bursters, Portal Shields, Media. Czasem nie otrzymamy nic, a czasem portal obdaruje nas naprawdę chojnie. Plus hakowania wrogich portali jest taki, że otrzymujemy za tą czynność cenne punkty AP. Minus natomiast jest taki, że wrogi portal może nas zaatakować odbierajac nam energię XM.
Wrogie portale prócz hakowania można (TRZEBA!) niszczyć i przejmować na swoją stronę. Na tym polega cała rozgrywka ponieważ przejęte portale można linkować (łączyć) z sobą jeśli jesteśmy w posiadaniu Portal Key obydwu miejsc, które chcemy zlinkować. Trzy połączone z sobą portale tworzą trójkąt, który określa obszar panowania (Control Field) naszej frakcji. Im więcej przejmiemy obszaru na świecie dla naszej frakcji tym lepiej – dzięki temu zwyciężymy.
A jak zniszczyć wrogi portal? Trzeba zniszczyć jego wszystkie Rezonatory i wstawić na ich miejsce własne.
Każdy portal posiada miejsce na 8 rezonatorów. Są to akumulatory, które utrzymują energię całego portalu (jego energia jest sumą energii podłączonych rezonatorów). Aby przejąc portal na własną stronę wystarczy podpięcie do niego jednego rezonatora. Jednak taki portal jest bardzo łatwy do zniszczenia a dodatkowo nie można go zlinkować z innym. Zatem aby zadbać o moc naszego portalu trzeba go zaopatrzyć w 8 rezonatorów jak najwyższego levelu (L1-L8), porozstawianych szeroko wokół portalu, dodatkowo upgradować portal poprzez mody – Portal Shields czyli Osłony Portalu, które dodatkowo chronią portal przed atakiem.
Celem rozgrywki jest tworzenie jak największych Control Fields – pól kontrolowanych przez daną frakcję (portali zlinkowanych z sobą w trójkąty) tak by cały Świat był pod naszym panowaniem!
Zasady są proste a rozgrywka wciąga po uszy.