O co chodzi z progami na pasie startowym

Na temat lotniska. Rozmawiamy tutaj wtedy kiedy lotnisko działa, nie działa lub jest w czymś pomiędzy działa - nie działa.

O co chodzi z progami na pasie startowym

Postprzez rather » 25 Gru 2012, 23:35

Bardzo ciekawy, trwający ponad 10 minut wywiad z Marcinem Daniłem (wiceprezes lotniska) można znaleźć na stronie TVN CNBS http://www.tvncnbc.pl/modlin-w-dziurach,296348.html. Wywiad jest z 24 grudnia, więc dotyczy już sytuacji po aferze z zamknięciem części drogi startowej. O dziwo pan Danił mówi dość sensownie i merytorycznie. Natomiast po obejrzeniu całego materiału pojawiają się dwa bardzo ważne pytania.

Pierwsze pytanie dotyczy oczywiście sposobu naprawienia drogi startowej. Pan Danił przyznaje, że przyczyną są zanieczyszczenia marglowe (myli się co prawda twierdząc, że można je usunąć - używa słowa "wykuć", ale nie o to chodzi). W tym miejscu przypinam sobie order z wieeeelkiego ziemniaka, bo tą właśnie przyczynę uszkodzeń pasa podawałem już w maju viewtopic.php?p=11890#p11890 (może pan wiceprezes czyta nasze forum ;)?). Zastanawiające jest jednak dlaczego pomimo, że władze lotniska zdają sobie sprawę zarówno z przyczyny uszkodzeń jak i z zagrożenia dla operacji lotniczych, decydują się na dalsze łatanie pasa (co robi w tej chwili 50 osobowa ekipa). Co prawda brane jest pod uwagę także rozwiązanie polegające na skuciu obu progów i całkowitej wymianie zastosowanego betonu. Wydaje się, że jest ono rozważane dość poważenie, bo wiceprezes podaje zarówno szacunek kosztów (20 milionów złotych) jak i sposób prowadzenia całej operacji (częściowa naprawa jednego progu i wymiana materiału w drugim, przy dopuszczeniu do użytku drogi startowej z jednym progiem).

Drugie ważne pytanie dotyczy właśnie kosztów tego remontu, szacowanych na 20 milionów złotych, polegającego na wymianie użytego betonu. Pytanie brzmi: jak to możliwe, że cała inwestycja kosztowała aż 87,84 miliona złotych (http://erbud.pl/realisation/by_bussiness/7/detail/194/)? Z tego co zrozumiałem (nie ma niestety nigdzie SIWZ do tego zamówienia) budowa dwóch progów stanowiła większość prowadzonych prac. Oprócz tego Erbud wykonał jeszcze wymianę nawierzchni na pozostałej części pasa, oświetlenie nawigacyjne, oświetlenie pomocnicze i chyba remont drogi kołowania (o dużo niższych parametrach). Wydawało się, że przy takim podziale robót wymiana progów powinna kosztować ok. 40 milionów złotych. Czyżby pan wiceprezes niechcący potwierdził, że koszty wykonanych prac były monstrualnie zawyżone?
A ponadto uważam, że Straż Miejska powinna zostać zlikwidowana!
dietetyk Legionowo
Awatar użytkownika
rather
Administrator
Administrator
 
Posty: 5959
Rejestracja: 01 Paź 2010, 12:10
Miejscowość: Osiedle Młodych
Płeć: mężczyzna

Re: O co chodzi z progami na pasie startowym

Postprzez mcba » 26 Gru 2012, 00:04

albo są to tylko koszty materiałowe... reszta to płace dla robotników, obsługa/eksploatacja/wynajem potrzebnego sprzętu itd...
Image
Awatar użytkownika
mcba
Moderator globalny
Moderator globalny
 
Posty: 1142
Rejestracja: 02 Paź 2010, 18:29
Płeć: mężczyzna

Re: O co chodzi z progami na pasie startowym

Postprzez rather » 26 Gru 2012, 00:41

Wydaje mi się, że to jest jednak koszt całej wymiany - czyli materiału, robocizny, itd. Pan Danił mówi w podlinkowanym materiale, że tyle kosztowałaby kompleksowa naprawa tych progów, jeśli miałyby zostać skute i ponownie wypełnione betonem.

Przy okazji - może zrobimy głosowanie? Chyba nikt już nie wierzy w tłumaczenia, że przyczyną pękania są niskie temperatury (było zaledwie -12 st; ciekawe co by się działo przy niższej temperaturze). Wiadomo, że uszkodzenia betonu są skutkiem zanieczyszczonego kruszywa - przyznał to pan Danił. Paćkanie betonu nic więc nie da - w dalszym ciągu będą pojawiały się odpryski. Pytanie zatem co zostanie wybrane:
a) opcja I - paćkanie i nadzieja, że żaden samolot się nie zwali na ziemię tuż po starcie; w tej opcji trzeba będzie nacisnąć tu i ówdzie, żeby WINB przymknął oko (krążą już słuchy, że są wykonywane pierwsze naciski)
b) opcja II - wymiana obu progów; w tej opcji trzeba będzie niestety wywalić kogoś z zarządu lotniska; no i niestety przyznać, że cała ta impreza jest do kitu zarządzana...
A ponadto uważam, że Straż Miejska powinna zostać zlikwidowana!
dietetyk Legionowo
Awatar użytkownika
rather
Administrator
Administrator
 
Posty: 5959
Rejestracja: 01 Paź 2010, 12:10
Miejscowość: Osiedle Młodych
Płeć: mężczyzna

Re: O co chodzi z progami na pasie startowym

Postprzez Heimat » 26 Gru 2012, 00:50

Zdecydowanie obstawiam opcję drugą. Łatanie dziur przy tak sfuszerowanej nawierzchni pasa startowego nie ma sensu, gdyż ciągle będą w niej powstawały nowe ubytki.
Ostatnio edytowany przez Heimat, 26 Gru 2012, 01:00, edytowano w sumie 1 raz
Awatar użytkownika
Heimat
NVD Maniak
NVD Maniak
 
Posty: 1113
Rejestracja: 26 Gru 2011, 12:08
Miejscowość: נובידבור
Płeć: mężczyzna

Re: O co chodzi z progami na pasie startowym

Postprzez rather » 26 Gru 2012, 00:56

A dlaczego zakładasz, że wybrane rozwiązanie ma mieć sens? Bo dotychczas sensu w tej inwestycji nie było za dużo... :D
A ponadto uważam, że Straż Miejska powinna zostać zlikwidowana!
dietetyk Legionowo
Awatar użytkownika
rather
Administrator
Administrator
 
Posty: 5959
Rejestracja: 01 Paź 2010, 12:10
Miejscowość: Osiedle Młodych
Płeć: mężczyzna

Re: O co chodzi z progami na pasie startowym

Postprzez Heimat » 26 Gru 2012, 03:20

Wokół portu lotniczego Modlin narobiło się ostatnio tak wiele smrodu, że urzędnicy państwowi wyższego szczebla raczej nie będą w dalszym ciągu przymykali oczu na niesamowitą beztroskę w zarządzaniu lotniskiem.
Awatar użytkownika
Heimat
NVD Maniak
NVD Maniak
 
Posty: 1113
Rejestracja: 26 Gru 2011, 12:08
Miejscowość: נובידבור
Płeć: mężczyzna

Re: O co chodzi z progami na pasie startowym

Postprzez Mavgan » 26 Gru 2012, 06:29

także uważam drugą opcję za bardziej prawdopodobną, gdyby tak znowu paćkali, otwarli ten pas startowy po paćkaniu a za dwa lub trzy miesiące znowu go zamknęli to wtedy dopiero by była awantura. A tak wymienią progi, pan burmistrz znowu stanie za plecami prezesa i pokaże się w tv i wszystko wróci do normy.
Mavgan
Maxi Użytkownik
Maxi Użytkownik
 
Posty: 469
Rejestracja: 16 Maj 2011, 20:34
Miejscowość: Nowy Dwór Maz

Re: O co chodzi z progami na pasie startowym

Postprzez shad0w99 » 26 Gru 2012, 08:36

Lud powoli zaczyna być rządny krwi, a co za tym idzie Ci na dużo wyższych stołkach będą pewnie musieli rzucić kilka kozłów ofiarnych na stos opinii społecznej.
shad0w99
Aktywny Użytkownik
Aktywny Użytkownik
 
Posty: 149
Rejestracja: 10 Lis 2011, 09:17

Re: O co chodzi z progami na pasie startowym

Postprzez shad0w99 » 26 Gru 2012, 09:27

PS
Chciałem jeszcze dodać że jeśli chodzi o SIWZ do udało mi się go znaleźć na stronie siskom-u
gdzie mają cały dział o tym wspaniałym lotnisku: http://siskom.waw.pl/lotnisko_modlin.htm
shad0w99
Aktywny Użytkownik
Aktywny Użytkownik
 
Posty: 149
Rejestracja: 10 Lis 2011, 09:17

Re: O co chodzi z progami na pasie startowym

Postprzez rather » 26 Gru 2012, 13:18

@shad0w99 dzięki za wrzucenie linku do SIWZ. Jak się porówna to co zawiera ten dokument z tym co mówi prezes Danił w materiale TVN CNBS powstaje dziwne wrażenie, że chyba pan prezes pracuje na innym lotnisku...

1. W 3'40" pan prezes twierdzi, że od wykonawcy nie wymagano doświadczenia w prowadzeniu tego typu prac. Trochę to się różni od zapisu w rozdziale VI SIWZ, gdzie wyraźnie napisano, że wykonawca musi mieć doświadczenie w realizacji oświetlenia nawigacyjnego i realizacji nawierzchni z betonu na obiektach lotniskowych (punkty 1.2 i 1.3 r. VI SIWZ)
2. W 4'20" twierdzi, że nie sprawdzili polisy OC Erbudu, chociaż w SIWZ jest wymóg posiadania polisy OC na sumę 1.000.000zł (punkt 1.7 r. VI)
3. Chwilę później (4'25") twierdzi, że zabezpieczeniem jest 20% wartości kontraktu, które pozostało na koncie zleceniodawcy. Ciekawe na jakiej podstawie, bo w SIWZ jest mowa o zabezpieczeniu w wysokości 3% wartości kontraktu (punkt 2 r. XVIII).

Chyba wycofam to co napisałem na początku o tym, że pan prezes mówił z sensem. Pobieżna analiza wykazuje, że gada głupoty, które nie mają pokrycia w dokumentach.

Może pora, żeby właściciele zobaczyli co podpisał zarząd ich spółki i jak są zabezpieczone np. roszczenia wobec największego wykonawcy. Bo za chwilę okaże się, że zabezpieczeniem jest 3% wartości kontraktu (a de facto 30% tej sumy, bo reszta powinna być zwolniona w ciągu 30% od odbioru), a polisa OC wystarczy na pokrycie 1/20 ewentualnych roszczeń!
A ponadto uważam, że Straż Miejska powinna zostać zlikwidowana!
dietetyk Legionowo
Awatar użytkownika
rather
Administrator
Administrator
 
Posty: 5959
Rejestracja: 01 Paź 2010, 12:10
Miejscowość: Osiedle Młodych
Płeć: mężczyzna

Re: O co chodzi z progami na pasie startowym

Postprzez Kruzo » 26 Gru 2012, 14:52

Chyba miarka się przebrała i polecą jakieś głowy, ale w tak zgniłym i źle zarządzanym przedsiębiorstwie jakim jest MPL Warszawa-Modlin znajdą jakiegoś kozła ofiarnego, pionka, którego poświęcą.
Wiadomo : ryba psuje się od głowy ale skrobie się ją od ogona.

w każdym normalnie prosperującym przedsiębiorstwie za tyle wpadek, afer, a przede wszystkim za niskie notowania u klientów, lecą głowy w postaci: prezesów, członków zarządów.

pożyjemy, zobaczymy jak będzie w przypadku portu w Modlinie, ale jeżeli właściciele, udziałowcy spółki są zadowoleni z jej zarządzania to zapewne rewolucji nie będzie.
Dziwi mnie fakt, że miasto Nowy Dwór - także współwłaściciel spółki, mające swego reprezentanta w radzie nadzorczej w osobie p. Gereluka siedzi cicho i nie reaguje na takie złe wiadomości i atmosferę jaka wytworzyła się wokół portu w Modlinie. Wręcz przeciwnie - włodarze miasta są zachwyceni lotniskiem, chwalą się kolejnymi rekordami w ilości odprawionych pasażerów, chwalą władze spółki.
Albo są ślepi i głusi, albo nie mogą się źle wypowiadać, bo ich pociotkowie zatrudnieni " po znajomości" w porcie mogliby mieć nieprzyjemności. Skoro włodarze miasta siedzą cicho to utwierdza mnie wersja pociotków.
Kruzo
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 10
Rejestracja: 28 Lis 2010, 21:13

Re: O co chodzi z progami na pasie startowym

Postprzez melchizedek » 26 Gru 2012, 15:28

Kruzo napisał(a):Albo są ślepi i głusi, albo nie mogą się źle wypowiadać, bo ich pociotkowie zatrudnieni " po znajomości" w porcie mogliby mieć nieprzyjemności. Skoro włodarze miasta siedzą cicho to utwierdza mnie wersja pociotków.
Jakoś dziwnym trafem urząd miasta wypowiadając się mówi, że jest wspaniale... Pewnie powsadzali swoich i teraz chcą jak najdłużej kasę wyciągnąć zanim przyjdzie ktoś z głową na karku i sam ich powywala, albo zajmą się tą całą sprawą odpowiednie służby.
melchizedek
Pewny Użytkownik
Pewny Użytkownik
 
Posty: 211
Rejestracja: 05 Lis 2012, 09:24
Płeć: mężczyzna

Re: O co chodzi z progami na pasie startowym

Postprzez Mavgan » 27 Gru 2012, 08:25

niestety pas zamiast być położony od nowa, będzie znowu paćkany. Powtarzam za TVN24.
Co za buraki, ja nie mogę. Może by tak zacząć robić zakłady kiedy znowu będzie zamknięte lotnisko z powodu pasa??
Mavgan
Maxi Użytkownik
Maxi Użytkownik
 
Posty: 469
Rejestracja: 16 Maj 2011, 20:34
Miejscowość: Nowy Dwór Maz

Re: O co chodzi z progami na pasie startowym

Postprzez rather » 28 Gru 2012, 09:21

Nowy dzień i nowe fakty na temat pasa startowego na lotnisku Modlin. Tym razem duży artykuł w Wyborczej pod tytułem: "Wszyscy wiedzieli, że pas startowy w Modlinie to fuszerka. Ale lotnisko otworzyli." http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/ ... .html#MT.A nim między innymi wypowiedź rzeczniczki portu: "W kwietniu była informacja o mikroodpryskach. Wtedy ruszył program naprawczy - twierdzi Magdalena Bojarska - Odcinki pasa, na których wystąpiły mikroodpryski, były pokrywane czymś specjalnym." :lol: :lol: :lol:

Ciekawe co to jest "coś specjalnego"? Może mieszanka błota i krowiego gówna z pobliskiego pastwiska? :P Cały artykuł pokazuje niestety, że wbrew zapewnieniom o bezpieczeństwie pasażerów, które jest podobno priorytetem dla władz lotniska i urzędów kontrolnych, akurat tym wszyscy martwią się najmniej.
A ponadto uważam, że Straż Miejska powinna zostać zlikwidowana!
dietetyk Legionowo
Awatar użytkownika
rather
Administrator
Administrator
 
Posty: 5959
Rejestracja: 01 Paź 2010, 12:10
Miejscowość: Osiedle Młodych
Płeć: mężczyzna

Re: O co chodzi z progami na pasie startowym

Postprzez Mavgan » 28 Gru 2012, 10:17

Jak to się zatem stało, że grudniowa kontrola wykazała tak duże dziury w pasie startowym, że dalsze użytkowanie lotniska groziło bezpieczeństwu startów i lądowań?

- Możliwości są dwie: albo ekspertyzy były nieco zbyt optymistyczne, albo zalecenia z nich wynikające nie zostały wykonane w sposób dostatecznie dobry - mówi Jaromir Grabowski. - Wiemy np., że w wielu miejscach, tam, gdzie wykonano naprawę, te załatane miejsca są znowu dziurawe. Z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że użyto niewłaściwego betonu albo go niefachowo ułożono. Błąd leży albo po stronie wykonawcy, albo dostawcy betonu.

Grabowski dodaje też: - Ze zjawiskiem, z którym mamy teraz do czynienia, czyli łuszczeniem się tej płyty, mieliśmy do czynienia wcześniej. Tylko teraz ma skalę nieporównywalną z momentem, gdy było wydawane pozwolenie na użytkowanie.




co za pieprzenie, ekspertyzy były zbyt optymistyczne.....co to do cholery znaczy???
Ekspertyza chyba jest robiona na + lub na - a nie wersje optymistyczne lub pesymistyczne. Albo coś do cholery jest zrobione dobrze albo nie. Ale to śmierdzi coraz bardziej.
Mavgan
Maxi Użytkownik
Maxi Użytkownik
 
Posty: 469
Rejestracja: 16 Maj 2011, 20:34
Miejscowość: Nowy Dwór Maz

Następna

Wróć do Lotnisko Warszawa-Modlin

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości

cron