Kondycja finansowa lotniska Warszawa - Modlin

Na temat lotniska. Rozmawiamy tutaj wtedy kiedy lotnisko działa, nie działa lub jest w czymś pomiędzy działa - nie działa.

Kondycja finansowa lotniska Warszawa - Modlin

Postprzez rather » 30 Wrz 2015, 18:33

Jak pisze w ostatnim wydaniu Gazeta Nowodworska, lotnisko jest w kiepskiej sytuacji finansowej. Ubiegły rok zakończyło stratą 18,6mln zł przy obrocie na poziomie 43mln zł. Straty z ub. lat wynoszą łącznie ponad 106mln zł, a lotnisko utrzymuje płynność finansową tylko dzięki dotacjom z Urzędu Marszałkowskiego, które skończą się w tym roku.

Dają o sobie znać skutki umowy z jedynym przewoźnikiem, który operuje z nowodworskiego lotniska. Umowa z Ryanairem podpisana na 10 lat zakłada monstrualne rabaty, które powodują, że lotnisko praktycznie nie jest w stanie wyjść na prostą. Początkowo irlandzki przewoźnik płacił 17zł za pasażera, w tej chwili płaci zaledwie 9zł. Na Okęciu ta sama stawka wynosi 62zł. Niestety potwierdza się smutna prawda, że biznes prowadzony przez urzędników i samorządowców to studnia bez dna, w którą pieniądze wpadają i znikają bez śladu. Ciekawe czy miasto Nowy Dwór Mazowiecki zdecyduje się na sprzedaż swoich udziałów i wyciągnięcie pieniędzy mieszkańców, beztrosko utopionych w tym dziwnym przedsięwzięciu? Dla ułatwienia podpowiem, że nawet po sprzedaży udziałów, pan przewodniczący Bisialski nadal będzie mógł się chwalić, że jesteśmy jedynym 30tysięcznym miastem z lotniskiem... :P
A ponadto uważam, że Straż Miejska powinna zostać zlikwidowana!
dietetyk Legionowo
Awatar użytkownika
rather
Administrator
Administrator
 
Posty: 5959
Rejestracja: 01 Paź 2010, 12:10
Miejscowość: Osiedle Młodych
Płeć: mężczyzna

Re: Kondycja finansowa lotniska Warszawa - Modlin

Postprzez azghar » 30 Wrz 2015, 19:20

Warto zauważyć, że różnica w cenie opłaty lotniskowej wynika z liczby pasażerów odprawionych na lotnisku. Cena spada wraz z ilością odprawionych pasażerów. Jest to normalna praktyka stosowana na wielu lotniskach. Warto zauważyć, że nie są to stawki wyłącznie dla Ryanaira, ale oficjalny cennik - każda linia, która chciałaby latać z Modlina będzie miała takie same warunki.
W przypadku wspomnianego lotniska Chopina 60zł to stawka podstawowa, która podlega dalszym rabatom - np. w przypadku linii Wizzair, która odeszła z Modlina te zniżki sięgały 90% !
Taka inwestycja jak lotnisko w pierwszych latach oczywiście nie jest rentowna i przynosi straty. Ale widać znaczący postęp.
W zeszłym roku przychody wyniosły 43,14 mln zł. W pierwszym półroczu tego - już 25,2. Plany na ten rok to 50-53 mln.
Strata w pierwszym półroczu to 3,7 mln zł ale udało się odnotować zysk operacyjny 6,9 mln zł - a to najlepiej pokazuje, że odliczając amortyzację kosztownych inwestycji lotnisko na siebie zarabia. Pełny zysk planowany jest na rok 2017 a więc niecałe 5 lat po otwarciu lotniska.
Z perspektywy mieszkańców ważne są jednak nie cyfry i rentowność spółki ale to co lotnisko im oferuje. A więc przede wszystkim możliwość taniego podróżowania po całej Europie, miejsca pracy na samym lotnisku i jego otoczeniu oraz perspektywa zysków podatkowych z działalności spółki oraz podmiotów związanych z lotniskiem.
Co do sprzedaży udziałów... Po co sprzedawać udziały w najszybciej rozwijającym się lotniku w Europie, które za 2-3 lata zacznie przynosić zyski?
Lotnisko Modlin Warszawa
Nowe lotnisko na Mazowszu

ModlinLotnisko.pl
Awatar użytkownika
azghar
Aktywny Użytkownik
Aktywny Użytkownik
 
Posty: 81
Rejestracja: 07 Sie 2011, 19:22

Re: Kondycja finansowa lotniska Warszawa - Modlin

Postprzez rather » 30 Wrz 2015, 20:13

Obawiam się, że zysk o którym piszesz uwzględnia dotację (18,6 miliona złotych w roku ubiegłym!) z Urzędu Marszałkowskiego, której w przyszłym roku już nie będzie. Zachęcam do przeczytania całego artykułu w Gazecie Nowodworskiej - nie wydaje mi się, żeby rzeczywistość była tak różowa jak piszesz. Cały czas pamiętam biznesplan, który jest jeszcze do odnalezienia w necie, datowany na koniec pierwszej dekady 2000. Zakładał osiągnięcie zysku po 5 latach, ale przy zupełnie innych założeniach - przede wszystkim przy kilku liniach, które płaciłyby znacznie wyższe stawki za obsługę pasażerów i za operacje lotnicze...
A ponadto uważam, że Straż Miejska powinna zostać zlikwidowana!
dietetyk Legionowo
Awatar użytkownika
rather
Administrator
Administrator
 
Posty: 5959
Rejestracja: 01 Paź 2010, 12:10
Miejscowość: Osiedle Młodych
Płeć: mężczyzna

Re: Kondycja finansowa lotniska Warszawa - Modlin

Postprzez azghar » 30 Wrz 2015, 20:36

Biznesplany sprzed 10 lat można sobie darować - rynek lotniczy całkowicie się zmienił. Zobacz choćby na czartery, które wedle biznesplanu miały być głównym klientem Modlina, ale ze względu na charakter rozliczeń z lotniskami (zyski ze strefy komercyjnej) pozostają na Chopinie.
Przy ocenie finansów Modlina warto pamiętać o odszkodowaniu od Erbudu, które wcześniej czy później wpłynie na konto spółki.
Tak jak wspomniałem w tym roku zysk operacyjny za pierwsze półrocze wynosi 6,9 mln zł. Jest to zysk EBITDA a więc wyłącznie z działalności operacyjnej bez dotacji, kredytów i innych źródeł finansowania.
Fakty są takie, że lotnisko w Modlinie przynosi wymierne korzyści dla mieszkańców a perspektywy są jeszcze lepsze.
Lotnisko Modlin Warszawa
Nowe lotnisko na Mazowszu

ModlinLotnisko.pl
Awatar użytkownika
azghar
Aktywny Użytkownik
Aktywny Użytkownik
 
Posty: 81
Rejestracja: 07 Sie 2011, 19:22

Re: Kondycja finansowa lotniska Warszawa - Modlin

Postprzez bodek » 30 Wrz 2015, 21:03

pełna zgoda Należy się cieszyć z aktualnej kondycji lotniska. Taka inwestycja nie może być oceniana w tak krótkim okresie rozruchu planują nowe obszary biznesu tj hotel, cargo. W tego typu biznesach przychody poza wpływami od linii lotniczych mogą stanowić i pewnie kiedyś będą, znaczną część przychodów. Jest jedna istotna kwestia PPL chcą przejąć lotnisko i połączyć w jedną spółkę zOkęciem . Ten kij ma dwa końce bezpieczeństwo wzrośnie bo nie będzie konkurencji pomiędzy lotniskami ale czy rozwój naszego nie ucierpi. Z tego co wiem obecni udziałowcy się opierają tym planom
bodek
Użytkownik
Użytkownik
 
Posty: 23
Rejestracja: 30 Wrz 2015, 19:16
Płeć: mężczyzna

Re: Kondycja finansowa lotniska Warszawa - Modlin

Postprzez azghar » 30 Wrz 2015, 21:12

O dopłacaniu można mówić w przypadku Radomia - tam miasto dopłaca za każdy nie sprzedany bilet - więc linia może realizować lot z jednym pasażerem a miasto dopłaci za resztę. W Modlinie takiej patologii nie ma a średnie wypełnienie wynosi ponad 90%.
Lotnisko Modlin Warszawa
Nowe lotnisko na Mazowszu

ModlinLotnisko.pl
Awatar użytkownika
azghar
Aktywny Użytkownik
Aktywny Użytkownik
 
Posty: 81
Rejestracja: 07 Sie 2011, 19:22


Wróć do Lotnisko Warszawa-Modlin

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 5 gości

cron